Inflationens udhuling af købekraften kommer oveni, at danskerne efter coronaen igen skifter deres forbrug tilbage mod tjenesteydelser, frem for fysiske varer. Især små butikker oplever udfordringer. Problemerne er endnu ikke for alvor synligt i data fra udlejere af butikker, men det vil sandsynligvis snart ændre sig.
I begyndelsen af året var der dystre udsigter for detailhandlen. Disse udsigter er desværre omsat til virkelighed, konstaterer chefanalytiker Mark Gibson fra Realkredit Danmark i en opdatering af de cykliske udfordringer for branchen. Dermed er butikslukninger og konkurser på dagsordenen, hvilket vil ramme ejerne af de butikker, de handlende har lejet sig ind i. Målt i mængder er privatforbruget faldet med mere end 4 pct. siden sidste år. Reelt vil butikkerne opleve nedgangen som endnu større, fordi forbrugerne i mange tilfælde er skiftet til billige kategorier af varer – f.eks. konventionelle fødevarer frem for økologiske.
Brat opbremsning
”Efter imponerende vækstrater i detailsalget – målt i mængder – i både 2020 og 2021, så har 2022 indtil videre været et meget udfordrende år, hvor der på mange måder er tale om den perfekte storm. Udover at detailsektoren var i gang med en normalisering, som følge af at det igen blev muligt at bruge penge på rejser, koncerter, festivaler etc., så har den kraftige stigning i inflationen samtidig medført et historisk stort tab af købekraft, idet lønstigningstakten slet ikke har kunnet følge med inflationsudviklingen,” skriver Mark Gibson i opdateringen.
Over for EJENDOMME uddyber han:
”Jeg har syntes, at mange var for negative omkring retail (detailhandel, red.). Det var som om, man hang fast i de meget svære år efter finanskrisen, og ikke i tilstrækkelig grad tog højde for den turnaround, der kom efterfølgende. Men nu er vi bare desværre tilbage i recessionen, og folk skal jo spare et sted.”
Hvordan det hele påvirker ejerne af butiksejendomme, er der endnu kun få konkrete data for. I Realkredit Danmarks seneste temperaturmåling for ejendomsmarkedet, baseret på egne lånesager og værdiansættelser, stod retail, trods en nedgradering, endnu på neutral. Det tager tid, før realkreditinstitutterne ser de ejendomme, hvor der pludselig mange lejeindtægter fra butikkerne.
Koncentration af branchen
Danmarks Statistik følger månedsvis både forbrugernes stemning og deres faktiske køb. Men kun en gang årligt tæller man antallet at virksomheder i detailhandlen. Sidste år studsede Mark Gibson over, at der var en vækst i antallet af helt små detailhandelsvirksomheder med færre end 10 ansatte. Det var ellers ikke set længe. Men sandsynligvis vil man at se et fald, når 2022-tallene bliver offentliggjort. Mange af de små virksomheder blev holdt i live af to faktorer under pandemien – dels lån fra staten, dels at forbrugerne i den periode, hvor de ikke kunne rejse eller gå på restaurant, i stedet købte usædvanligt mange fysiske varer. Begge disse to faktorer er væk nu. For Mark Gibson giver det et flashback til 90’erne, hvor han analyserede landbrugsejendomme og konstaterede, at det almindelige familiebrug var på vej ud. Tilbage var store landbrug i industriel skala og helt små hobbybetonede bedrifter.
”I mit stille sind spørger jeg mig selv, om det er den samme form for koncentration, vi nu ser i retail. I hvert fald er de små virksomheder udfordrerede, og de bliver særligt ramt, hver gang der er dårlige konjunkturer,” siger han.