Med et mål om fortsat vækst og at digitalisere danske virksomheders HR- og lønadministration købte softwarevirksomheden Visma for et år siden den danske FinTech virksomhed Acubiz. Det har skabt grobund for yderligere vækst, også uden for landets grænser.
Selv om man er en velkonsolideret it-virksomhed med 280.000 brugere i mere end 45 lande, kræver det en dedikeret indsats at holde sig på forkant med udviklingen. Verden står som bekendt ikke stille, lige som kundernes forventninger og krav løbende ændrer sig. Da den tidligere ejer af Acubiz, Lars de Nully, i forbindelse med et generationsskifte valgte at afhænde virksomheden, var det derfor ambitionen at finde en løsning, der kunne sikre den for fremtiden.
”Nu er der så gået et års tid, og i dag er vi en del af Visma koncernen, der med sine 13.000 ansatte er en af Europas førende softwareleverandører. Lykken er imidlertid ikke alene gjort ved at blive overtaget af en stor virksomhed. Visma købte os, fordi de kunne se, vi er en virksomhed med potentiale, og derfor har det været en glæde at opleve, at vi nu kan arbejde med det bedste fra to verdener”, siger administrerende direktør i Visma Acubiz, Henrik Malling.
Har nu flere muskler i ryggen
Med det mener han, at man i dag står i en situation, hvor der fortsat er frihed til at videreudvikle forretningen samtidig med, at man har fået adgang til en lang række af de ressourcer, Visma kan byde på. Ifølge Henrik Malling betyder det, at man har fået mulighed for at trække på en række back-end funktioner, hvor Visma kan stille en kompetent kompetencefunktion på flere hundrede mand til rådighed.
”I Visma Acubiz er vi blot 30 ansatte, så det siger sig selv, at vi er glade for at have fået adgang til lidt flere muskler, når det f.eks. gælder kodning og sikkerhed i forhold til vores løsninger, lige som vi også har fået et større marketingberedskab i ryggen”, uddyber Henrik Malling videre samtidig med, at han tilføjer, at adgangen til et stærkt kapitalgrundlag naturligvis også er en af fordelene ved overtagelsen. Han forklarer videre:
Blev selv den første kunde
”Egentlig er det en ganske pudsig historie. For år tilbage var jeg ansat i et konsulenthus, hvor vi fik behov for et stykke software, der kunne styre vores udgiftshåndtering, og faktisk blev jeg den første kunde i Acubiz, som dengang skabte en løsning specifikt til os. Det har så siden udviklet sig til, hvad vi er i dag med fokus på at digitalisere og automatisere virksomheders administrative processer”, beretter Henrik Malling.
Det er nu 26 år siden, og i dag er Visma Acubiz Danmarks førende SaaS-løsning (Software as a Service) til udgiftshåndtering samt rejseafregning. Funktioner såsom fakturahåndtering, timeregistrering og firmakørsel er ligeledes blevet tilføjet paletten af funktioner. Desuden tilbydes Acubiz løsningerne nu som en del af Visma Enterprises samlede tilbud inden for HR- og lønløsninger til danske enterprisevirksomheder.
Mange gode kunderelationer
”Jeg synes godt, vi kan være en smule stolte af, at vi har et godt og tæt forhold til vores kunder. Ofte oplever vi, at når en økonomidirektør skifter job, ja så følger vi med til den nye virksomhed, og da vores løsninger er cloudbaseret, hvilket gør det nemt at skalere op eller ned, henvender vi os til såvel mindre og mellemstore som de større virksomheder”, forklarer Henrik Malling og føjer til, at mund til mund metoden ofte er den bedste anbefaling.
Som eksempel nævner han en stor tysk virksomhed, der valgte at blive kunde hos Visma Acubiz og som i løbet af relativt kort tid bragte løsningen ind på kontoret i 17 forskellige lande. Henrik Malling påpeger dog, at langt hovedparten af kundeporteføljen er dansk, men at deres datterselskaber verden over naturligvis også har været med til at gøre virksomheden kendt langt uden for landets grænser.
Er klar og skarp på fremtiden
”Jeg kigger ganske fortrøstningsfuldt ind i fremtiden. Ud over at vi med Vismas overtagelse af os både har fået styrket vores kapital- og kompetencegrundlag, er vi ligeledes nu i den situation, at vi som en del af en stor koncern er blevet langt mere attraktive, når det gælder om at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der er kamp om ressourcerne, så det gælder om at have en tydelig og god virksomhedsprofil”, slutter Henrik Malling.
Blandt andet derfor er Visma Acubiz flyttet fra sit tidligere domicil i Birkerød til Carlsberg byen i Valby, hvor man kan tilbyde en lang række medarbejdergoder. Men ved at blive en del af Visma-familien har man altså også skabt genvej til nye kunder, markeder, segmenter og samarbejdspartnere, ligesom man har fået nem adgang til juridisk støtte, sparring og rådgivning, hvilket spiller en stor rolle for den videre udvikling af Visma Acubiz.
Se mere her: www.acubiz.dk