Hvert år oplever tusindvis af danskere at blive snydt, når de køber eller sælger varer af hinanden. Men i denne uge lanceres betalingsløsningen Symblepay, som gør privat handel simpel og tryg.
På papiret er det verdens bedste ide at private kan tjene en skilling på at sælge ting, de ikke længere bruger, og andre kan spare en skilling og i øvrigt reducere det samlede klimaaftryk ved at købe f.eks. cykler, tøj, elektronik, legetøj og værktøj brugt i stedet for altid at hente et spritnyt eksemplar hjem fra et sted i verden. Desværre har handel mellem private været forbundet med stor usikkerhed og risiko for at blive snydt. Sælgere, der aldrig sender den lovede vare afsted, købere som ikke betaler, varer der er beskadigede, når de kommer frem, eller slet ikke er i den kvalitet, man var blevet lovet.
”Det har været det rene Wild West at handle privat, og det har ofte været med ondt i maven, at man har sendt penge afsted og bare håbet, at der var en hæderlig person i den anden ende. Det har givet mange dårlige oplevelser og afholdt alt for mange for at købe og sælge privat, selv om privat samhandel på mange måder giver god mening både økonomisk og i et bæredygtighedsperspektiv,” siger Lars Sten.
Symblepay opstår
Efter mange år med salg og forretningsudvikling af compliance- og bankingsoftware til børsnoterede virksomheder inkl. en afstikker til konsulentbranchen, satte han sig for at bygge en digital løsning til at gennemføre ejerskifter af brugte biler mellem private. Som del af det ejerskifteflow skulle der integreres en god betalingsløsning, hvor køber kunne indbetale den aftalte pris, og hvor pengene kunne stå deponeret, indtil både køber og sælger godkendte handlen.
”Vi ledte efter sådan en løsning og opdagede til vores store overraskelse, at produktet simpelthen ikke fandtes. Vi kunne næsten ikke tro det, for behovet for sikker samhandel er så åbenlyst. Det blev åbenbart for os, at det var det, vi skulle lave i stedet. En simpel og sikker betalingsløsning til handel mellem private,” siger Lars Sten, der i dag er founder og administrerende direktør for Symblepay.
Keep it Symble
Det har taget to år at bygge den bagvedliggende teknologiplatform og kortfrie betalingsinfrastruktur, som nu gør det muligt for private at handle trygt og simpelt med hinanden. Første gang, man bruger app’en, skal man oprette sig med MitID. Derefter er der få sekunder til at oprette eller anmode om en handel, overføre pengene til sikringskontoen, sende varen (app’en er integreret med både Dao og GLS) og til sidst at godkende handlen, når varen er nået frem og både køber og sælger er tilfreds. I app’en kan man også afvise en vare, returnere den og få sine penge tilbage, hvis varen ikke lever op til forventningerne.
”Vi har fjernet al besværet og al usikkerheden. Symblepay kan bruges på tværs af alle platforme og websites, så uanset om du køber på f.eks. dba.dk, Gul&Gratis, Trendsales, Reshopper eller gennem Facebook Marketplace, er det bare denne ene app, du skal have fat i. ”Keep it Symble”, og du slipper for at forholde dig til forskellige halve løsninger, der alligevel ikke er nær så sikre som Symblepay,” siger Lars Sten. Han tilføjer, at Symblepay kan integreres med alle de nævnte online markedspladser og meget gerne vil samarbejde.
Godkendt af Finanstilsynet
Med godkendelsen fra Finanstilsynet, har Symblepay papir på at leve op til de højeste standarder. Fragt (og sporing af varen) er integreret i løsningen, og der er indgået partnerskab med et af landets store forsikringsselskaber, sådan at der stort set er fuld dækning for varer, der går tabt eller beskadiges under fragten. App’en er gratis og sikringsgebyrerne er 1,95 procent for køber og 1,5 procent for sælger.
”Det er en meget lav pris for den værdi, som brugerne opnår. Vi har gjort noget komplekst simpelt, og vi har gjort det utrygge trygt. Symblepay passer på dine penge, når du køber og sælger,” siger Lars Sten, som har Vækstfonden og en række private investorer fra Fintech-branchen i ryggen.
Symblepay bestod i begyndelsen af Lars Sten og de to co-founders Toke Reimer Skovgaard (i dag CTO) og Søren Starup (i dag bestyrelsesformand). I dag er de 12 ansatte, som har knoklet med at få 25.000 linjer kode til at sidde lige i skabet, designe et brugervenligt interface og ikke mindst sikre integrationerne til alle danske banker og pengeinstitutter, så alle overførsler kan ske hurtigt og stabilt. I begyndelsen af december gik Symblepay så live og findes lige nu til iOS og om få uger også til Android. Målet er, at Symblepay har 100.000 brugere med udgangen af 2023 og bruges i 50.000 transaktioner om måneden.
”Symblepay løser et omfattende og reelt problem for mange danskere og kan spille en væsentlig rolle i forhold til at gøre det attraktivt for langt flere at handle privat Jeg mener oprigtigt, at Symblepay er relevant for næsten alle danskere,” siger Lars Sten.