Skrevet af: Magnus Granqvist, HR-chef
Magnus Granqvist har siden 2014 fungeret som HR-chef i Elgiganten. Før da har han både været varehuschef og kundecenterchef. Magnus kender derfor virksomheden og kulturen indgående: ”Elgiganten har længe haft fokus på diversitet, heriblandt fordelingen mellem kvinder og mænd. Diversitet er dog meget mere end det. Det handler bl.a. også om alder, kulturel baggrund, uddannelse og seksuel orientering. Vigtigst for os, i denne sammenhæng, er, at Elgiganten er en arbejdsplads, hvor alle føler, de hører til – og hvor man kan være sig selv.”
Fokus på diversitet – fordi det er det rigtige at gøre
Magnus fortæller om den måde, Elgiganten anskuer diversitet på: ”Overordnet set stræber vi efter at sikre en balance mellem alder, køn og kulturel baggrund. Ikke nødvendigvis fordi vi har nedskrevne mål for dette. Mest af alt fordi det er det rigtige at gøre. Diversitet bidrager nemlig, blandt en lang række ting, til at skabe et inkluderende arbejdsmiljø. Noget som kommer hele forretningen til gode.”
Elgigantens ledere på skolebænken
Elgiganten har i løbet af det seneste år sat diversitet på skoleskemaet. ”Årsagen til at vi har valgt at træne vores knap 200 ledere er, at vi ønsker at skabe en forståelse for diversitet, inklusion og lighed. Og hvordan man som leder kan arbejde aktivt med områderne i sin dagligdag. Rigtig mange ledergrupper har taget træningen til sig og flere har udviklet konkrete handlingsplaner, der skal være med til at støtte op om et mere inkluderende arbejdsmiljø. Ikke at vi ikke allerede har en mangfoldig og inkluderende kultur i Elgiganten. Det har vi – men man kan altid blive klogere og bedre,” siger Magnus. Granqvist.
Træning og udvikling skal tiltrække flere kvinder
Ud over et stærkt fokus på inklusion, diversitet og mangfoldighed, er udvikling og træning vigtige elementer i virksomhedskulturen. Noget som Magnus håber, kan være med til at tiltrække flere kvindelige ansøgere:
”Faktisk tilbyder vi både løbende træning, mentorprogrammer og ledelsestræning. Vi forventer ikke af vores medarbejdere, at de kan alt fra første arbejdsdag. Og derfor skal man som ansøger til en stilling i Elgiganten heller ikke lade sig afskrække. Vi hjælper alle nye medarbejdere – kvinder, mænd, unge og ældre – godt på plads og med den nødvendige træning – også på sigt, hvis man vil noget mere eller andet f.eks. være leder i Elgiganten.”
Plads til at være den, man er
June Andersson er kasseansvarlig i varehuset i Fields. Hun startede som elev i Elgiganten i 1997 og har siden da varetaget mange forskellige roller i Elgiganten – både i varehus og på hovedkontor. June kan i den grad tale med om, hvordan kulturen har ændret sig over tid: ”Jeg synes altid vi har haft en fornuftig kønsbalance. Men i løbet af årene, har kvinder flyttet sig fra de mere ”traditionelle stillinger” ved kassen til nu også at indgå i salgsteams og på lageret. Dermed ikke sagt, at vi er der, hvor vi gerne vil være. Der må for min skyld rigtig gerne komme flere kvinder til.”
Suveræn arbejdsplads
June har været i Elgiganten siden virksomhedens start. I alt er det blevet til 25 år. I den tid har hun benyttet sig af de mange udviklingsmuligheder og haft flere funktioner: ”Jeg startede som elev i hårde-/hvidevarer. Da jeg var blevet udlært, fortsatte jeg som salgsassistent. Derefter prøvede jeg kræfter med mange forskellige arbejdsområder i virksomheden – alt fra regionsleder og lageransvarlig til træner på salgskurser. I dag er jeg kasseansvarlig i Elgiganten i storcenteret Fields. Jeg kan med sikkerhed sige, at det på ingen måde har været en hindring at være kvinde i Elgiganten. Alle får de samme muligheder, så længe man viser vilje og engagement.”
June peger på kulturen som det mest afgørende for hendes loyalitet til Elgiganten: ”Det, der har gjort, at jeg er blevet i Elgiganten i alle disse år, er helt klart kollegaerne og kulturen. Der er plads til at være den, man er og så er min hverdag aldrig ens! Der sker altid noget nyt – nye kunder, nye udfordringer og til tider nye kolleger.”
Flere kvindelige rollemodeller søges
Therese Røsland Skov har arbejdet i Elgiganten i 5 år. Først i varehus og sidenhen på hovedkontoret, hvor hun i dag arbejder i Kommunikation: ”Jeg har altid følt mig lige så værdsat som mine mandlige kolleger – både i varehuset og på kontoret. Men det har ikke altid været lige let at deltage i frokostsnakken, som jeg de første år indtog i selskab med langt flere mandlige kolleger end kvindelige.”
Flere kvinder er kommet til
Da Therese startede sin karriere i Elgiganten, var der en klar overvægt af mænd: ”Det var noget, der var ret tydeligt, når man kiggede på vores sociale aktiviteter. Jeg blev altid inviteret med og følte mig på den måde aldrig udenfor. Men arrangementerne kom tit og ofte til at handle om FIFA-turneringer eller fodboldkampe. Havde der været flere kvinder dengang, er det meget muligt, at vi også havde lavet andre ting, når vi tog ud sammen efter job.”
Der er stadig en overvægt af mænd, men der er kommet langt flere kvinder til, hvilket betyder meget for fællesskabet og inklusionsfølelsen: ”Jeg er på ingen måder i tvivl om, at jeg har nøjagtig de samme muligheder som mine mandlige kolleger, men det ville være dejligt, hvis der var flere kvindelige rollemodeller at spejle sig i. Både i Elgiganten men også i branchen generelt.”
Både mænd og kvinder har fordomme
I varehuset har Therese oplevet kunder med klare holdninger til, hvem de helst ville have hjælp af: ”Både kvindelige og mandlige kunder kom til mig med spørgsmål de enten kun ville have, at jeg svarede på – eller som de bestemt ikke ønskede, at jeg hjalp dem med. Flere kvinder opsøgte specifikt mig, når de havde brug for hjælp til epilatorer eller glattejern. Også i tilfælde, hvor det var en mandlige kollega, der vidste bedst. Omvendt oplevede jeg flere gange, at kunder har bedt om at tale med en mandlig kollega, hvis den rådgivning jeg gav dem, ikke passede dem. Her har mine ledere og mandlige kolleger altid bakket mig 100% op, hvilket er utroligt vigtigt, skal vi ændre på folks opfattelse af kvinder i tech-branchen.”
Kast dig ud i det, hvis du er kvinde med interesse for tech og gadgets
Inden jeg startede i Elgiganten, havde jeg en forventning om, at man – i hvert fald som sælger – skulle vide alt om elektronik på forhånd. Derfor søgte jeg ikke en sådan stilling. Kort tid efter min jobstart fandt jeg dog ud af, at det slet ikke var tilfældet. Jeg talte efterfølgende ofte med mine mandlige kolleger om at blive sælger. Alle bakkede mig op og forsikrede mig i, at de havde haft nøjagtig de samme forudsætninger som mig og heller ikke vidste alt på forhånd. Samtidig fortalte de mig, hvor meget man lærer undervejs. Det var jeg slet ikke klar over. Havde jeg dengang vidst, hvad jeg ved nu, var det meget muligt, at jeg var blevet sælger. Derfor er mit råd til alle kvinder med interesse for tech, at de bare skal kaste sig ud i det.