Sponseret indhold

Genbrug af dæk vinder frem som bæredygtig løsning

Euroband har over 40 års erfaring med produktion af regummierede dæk, hvor gamle lastvogns- eller busdæk får nyt liv med påmontering og vulkanisering af nyt dækmønster.

Af:

Regummiering, hvor gamle dæk får nyt liv, er ikke nogen ny løsning – men i løbet af det seneste år har den danske producent af regummierede dæk, Euroband, oplevet en stigende interesse i den miljørigtige dækløsning.

Hvorfor købe nyt, når man kan genbruge brugte dæk og give dem nyt liv? Det er et spørgsmål, som flere vognmænd og busselskaber er begyndt at stille sig selv, og hos største dækgrossist, NDI Group A/S, ser man en klar tendens:

– Vi oplever en kraftigt stigende interesse i regummierede dæk fra Euroband. Salget er vokset ret markant de sidste år, og vi oplever at de miljømæssige gevinster i stigende grad vejer tungt hos kunderne. Når man kan genbruge det samme dæk op til flere gange og nøjes med at udskifte de såkaldte slidbaner – altså selve dækmønsteret, er der både økonomiske og miljømæssige gevinster at hente, siger Christian Jakobsen, salgschef NDI Group A/S, der ejer Euroband.

Grønne dæk til el-busser
Euroband har eksisteret siden 1979 og har over 40 års erfaring med regummiering af dæk til både entreprenørmaskiner, lastbiler, busser og meget andet. På fabrikken, der har hovedsæde i Brørup, Danmark, og beskæftiger 12 medarbejdere, oplever man ifølge produktionschefen også travlhed.

– Vi kan tydeligt mærke og se en stigende efterspørgsel fra kunderne. Det kommer efter en årrække, hvor markedet ikke har bevæget sig så meget generelt. Så der er sket et skifte, og vi er derfor meget fokuserede på at have et meget bredt udvalg af produkter og følge tendenserne i markedet, siger produktionschef hos Euroband, Kion Larsen.

– Vi har blandt andet lanceret et dæk udviklet specielt el-busser, da de begynder at vinde frem på markedet som en grøn løsning. På den måde kan busselskaberne både spare CO2 ved at køre på el, men samtidig også nedsætte CO2-belastningen fra dækkene ved at give eksisterende dæk nyt liv.

Op til 70% CO2-besparelser
Ifølge Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark kan man ved at vælge regummierede dækløsninger spare helt op til 70 procent CO2 per dæk – sammenlignet med at købe nye dæk, hver gang de er slidt ned.

– Vi er altid meget åbne over for at indgå samarbejder med transportvirksomheder, der ønsker at teste regummierede dæk fra Euroband. Vi har i Euroband allerede mange samarbejder i gang og har fået god feedback – Ikke mindst i forhold til kvalitet, hvor regummierede dæk i dag er fuldt på højde med et nyt dæk af en god kvalitet. Her er der sket rigtig meget de sidste 10 år, siger Christian Jakobsen.

Gode erfaringer
Euroband samarbejder blandt andet med busselskabet Aarbus, som har testet det nye dæk udviklet specielt til el-busser, kaldet K708. Indtil videre har testene vist, at dækket har en levetid, der er fuldt konkurrencedygtig sammenlignet med nye kvalitetsdæk.

– Vi har et godt samarbejde med Euroband, hvor vi tester elbusser, som kører på det specialudviklede dæk til formålet. Indtil videre tegner testene godt og til, at der både kunne være miljømæssige og økonomiske fordele ved at køre på regummierede dæk fra Euroband, fortæller Søren Ussing Hansen, der er administrativ værkstedsleder hos Aarbus.

Euroband producerer dæk til alle typer af busser og lastvogne og det brede sortiment er udviklet til at kunne håndtere alle typer af underlag og temperaturer.

Vi har blandt andet lanceret et dæk udviklet specielt el-busser, da de begynder at vinde frem på markedet som en grøn løsning. På den måde kan busselskaberne både spare CO2 ved at køre på el, men samtidig også nedsætte CO2-belastningen fra dækkene ved at give eksisterende dæk nyt liv.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DSC_0970
Faciliteterne der baner vejen for lægemidlerne
BH-highres
Forretningsrejsende mødes i Danmark
Intro 2
Den moderne leder skal lære fra sig

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...