Det går godt for Spirii, som på europæisk plan installerer ladestationer til elbiler. Takket være en datakommuniukationsløsning fra 3Business kan Spirii afhjælpe kundernes eventuelle problemer øjeblikkeligt over hele Europa.
”Ganske vist har vi gennem en årrække vokset kraftigt i Danmark, men vores største vækst ligger uden for landets grænser. Aktuelt aktiverer vi 300-400 lynladere i Holland og Belgien. Nogle af disse vil primært blive anvendt inden for transport- og logistiksektoren, mens andre er for alle elbilbrugere” fortæller COO Torben Fog, Spirii.
Fra firstmovers til erhvervsorienteret
Med Spiriis aktuelle vækst vil virksomheden ligeledes gradvist flytte fokus fra firstmovers til de store volumenkunder og erhvervslivets mange forskellige kørselsbehov – eksempelvis udbringning af varer og mad i byerne, hvor mange af de kendte virksomheder endnu ikke er gået over til eltransport, men forventes at gøre det meget snart.
”I nogle af de lande, hvor vi er til stede uden for Danmark, er flåden af den slags biler i langt overvejende grad elektrisk drevne, og derfor har de store behov på logistiksiden. Vi er desuden aktive inden for store hubs, hvor mange kan lynlade på samme tid. Eksempelvis har vi, i samarbejde med en af vore partnere, eltaxaselskabet Viggo, etableret Københavns største lynladesite tæt på Hovedbanegården. Med mange ladeudtag følger tryghed for forbrugerne, og med vores app kan man direkte se, hvor og hvilke ladeudtag, der aktuelt er ledige” uddyber Torben Fog.
En IoT-løsning, som vokser med opgaven
Foruden en solid IoT-platform fra 3Business, anvender Spirii 3Kontakt igennem 3Business. Her benytter de sig især af virtuelle kundeservices, der er med i 3Kontakt. På den måde går ingen internationale opkald tabt, og medarbejderne kan desuden benytte den statistik og data, som de kan trække ud fra 3Kontakt.
”Det ligger mange synergier mellem 3Business og Spirii. Den power vi har sammen, kan være med til at accelerere den grønne omstilling, og det glæder vi os til. 3Business er en af grundpillerne i vores vækst, vi er nødt til at have en samarbejdspartner, hvor der er god kemi, hvor man hjælper hinanden efter behov og hvor man sammen udforsker nye muligheder både teknologisk om markedsmæssigt. Vi bruger især 3Business’ SIM-kort samt support og tjenester af disse. En ting er at kunne levere SIM-kort, som kan køre på vores lukkede systemer hurtigt nok, samt at vi har en portal hvorfra vi kan overvåge aktiviteterne i nettet. De ting tilbyder 3Business og derfor er det nemt at skalere med 3Business”, pointerer Torben Fog.
Vækst over hele linjen
Ganske vidst tales der mest om lynopladning af elbiler i det offentlige rum, såsom ved indkøbscentre, men i praksis er der en tilsvarende imponerende vækst i segmentet for helt almindelige opladere, hvor opladningen blot tager flere timer, og hyppigt foregår mens elbilejeren er på arbejde eller ligger og sover i sin seng om natten.
”Vi arbejder aktuelt med en række store opgaver rundt om i Europa med etablering af ’almindelige’ ladestationer, og det er naturligvis rigtig positivt”, skønner Torben Fog.
Batteriløsning skaber store samfundsmæssige fordele
Mange steder er det af forskellige årsager – typisk på grund af fredning – ikke muligt at etablere ladestationer, da man ikke må grave nye elkabler ned i fx ældre bykerner. Her tilbyder Spirii en genial løsning, der også kommer samfundets eldistribution til gavn.
”I centrum af København har vi en lynlader stående. Da elnettets kapacitet ikke er tilstrækkelig, opsætter vi samen med partnere batterier, der – når opladeren ikke benyttes – oplades via elnettet. Batterierne vil så, i første omgang, give en hurtigere opladning, der kan foregå når strømmen er billig og CO2-venlig. Men samtidig kan batterierne understøtte det omliggende samfunds behov for strøm i spidsbelastningsperioder”, forklarer Torben Fog afslutningsvis.