BKI Kaffe er en af de traditionelle produktionsvirksomheder, der har fået stor glæde af at udforske mulighederne med kunstig intelligens gennem et virksomhedsforløb i AI Denmark. Og virksomheden har arbejdet så godt med teknologien, at man for nylig vandt en stor pengepræmie, der kan hjælpe virksomheden med at skabe mere bæredygtig kaffe.
I følge tal fra Teknologisk Institut er det kun hver ottende produktionsvirksomhed i Danmark, som i dag anvender kunstig intelligens. En af dem er kaffeproducenten BKI Kaffe, som netop har vundet Industriens Fonds AI-pris. Med den fornemme hæder følger en check på 200.000 kr., som blev overrakt til firmaet ved Danish AI Award, der blev afholdt den 25. august i forbindelse med Innovationsfestivalen i Vejle.
”Selvom vi godt vidste, at vi havde et rigtig godt projekt, fordi kunstig intelligens er blevet en del af vores hverdag, er vi alligevel meget stolte og ydmyge omkring, at det var os, som endte med at vinde prisen. Det er en fantastisk rejse, vi er på, og vi er først lige begyndt,” siger Casper Rasmussen, der er indkøbschef hos BKI Kaffe.
Teknologi styrker konkurrenceevnen
Det er andet år, at Industriens Fonds AI-pris uddeles. Det overordnede formål med prisen er at være med til både at styrke danske virksomheder og inspirere virksomhederne til at komme i gang med at anvende kunstig intelligens.
”Målet med prisen er at få endnu flere små- og mellemstore produktionsvirksomheder i Danmark til at udforske de mange muligheder, der ligger i brugen af kunstig intelligens. Både når det kommer til driftsfordele og innovation. Potentialet er langtfra indfriet, og der er for alvor sat strøm til udviklingen nu. Det betyder, at man som virksomhed risikerer at blive overhalet af dem, der er indoptager teknologien hurtigere”, sagde Thomas Hofman-Bang, direktør for Industriens Fond, i forbindelse med prisoverrækkelsen.
Pengepræmien er målrettet aktiviteter, som virksomheden kan bruge på at fremme sit arbejde med kunstig intelligens. Og hos BKI Kaffe ved man allerede nu, hvad pengene skal bruges på.
”Ved hjælp af kunstig intelligens kan vi i endnu højere grad at måle, hvilket CO2 aftryk forskellige kaffesorter har, så her kan kunstig intelligens blive et værktøj for os i forhold til at skabe den mest bæredygtige kaffe. Det arbejde er vi godt i gang med, men vi vil gerne udforske det endnu mere”, siger Casper Rasmussen.
Algoritmer giver kaffen den rette smag
Men hvad kan en kaffeproducent egentlig få ud af at anvende kunstig intelligens? Helt konkret har Teknologisk Institut hjulpet kaffeproducenten med at sætte kaffesmagen på formel, så BKI ikke længere er afhængig af, at enkeltpersoner skal smage på alle typer af kaffeblandinger med munden.
Ved at sætte tal og værdier på kaffens smag har man kunnet hjælpe BKI med, hvordan de gennem simuleringer kan komme frem til kaffens smag baseret på forskellige typer af blandinger af kaffesorter. Og det giver virksomheden fleksibilitet i indkøbsprocessen og produktionen. F.eks. hvis det af en eller anden årsag ikke er muligt få fat i en bestemt kaffetype fra en bestemt producent eller et bestemt land. Softwaren vil i stedet foreslå alternativer, der giver samme resultat.
”Kunstig intelligens har gjort, at vi kan skabe en mere effektiv og fleksibel produktion og indkøbsproces. Men vi befinder os et sted, hvor vi gerne vil udforske mulighederne med kunstig intelligens endnu mere,” fortæller Casper Rasmussen.
Fået hjælp af specialister
BKI Kaffe har gennem et virksomhedsforløb i AI Danmark fået teknisk assistance fra Teknologisk Institut, som har hjulpet virksomheden med at sætte forskellige smagsprofiler på formel. Spørger man Teknologisk Institut, kan langt flere danske virksomheder opnå værdi ved at anvende kunstig intelligens.
”Der er er en lang række lavthængende frugter, man kan høste ved brug af kunstig intelligens. Men det kræver, at man er villig til at afsætte tiden og ressourcerne til arbejde med teknologien. Mange virksomheder vil også have gavn af at finde en dygtig, betroet samarbejdspartner, inden man går i gang,” siger Peter Lemcke Frederiksen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut.
Skal være forankret organisatorisk
Ifølge Casper Rasmussen fra BKI Kaffe er nøglen bag virksomhedens succesfulde projekt, at det er forankret i hele virksomheden, dvs. i topledelsen og på tværs af forskellige afdelinger. Derudover peger han på, at virksomheden fra begyndelsen havde meget store ambitioner for projektet og derfor også har sat de nødvendige ressourcer af til det.
”Det har været et projekt, hvor vi har forsøgt at inddrage kompetencer og ekspertise fra forskellige afdelinger og funktioner i virksomheden. På den måde er der opstået en masse synergier, som har bragt os længere, end vi regnede med fra begyndelsen,” siger Casper Rasmussen fra BKI Kaffe.
Derudover betoner han vigtigheden af at være nysgerrig.
”Vi ved ikke 100 pct., hvor vi er på vej hen. Vi er hele tiden åbne for nye vinkler og potentialer. Det er også det, som gør den her rejse rigtig spændende at være en del af,” siger han.