Sponseret indhold

Nye teknologier sætter beboeren i fokus

Teknologi er med til at facilitere fællesskaber i senior-boligkonceptet Agorahaverne udviklet af Tetris A/S

Af:

Der sker meget i den danske ejendomsbranche i disse år. Teknologi udfordrer, effektiviserer, og skalerer måden branchen opererer på. Men hvor mange kender til teknologier, der kan optimere eksisterende processer og forretningsmodeller, blomstrer der nu et væld af proptech-løsninger op, der tilbyder produkter og services direkte henvendt til en slutbruger. 

Skrevet af; Aya Fabricius, Kommunikationschef, PropTech Denmark


Ejendomsudvikler Tetris A/S har arbejdet med kundedrevne boligprojekter i mere end ti år, og er en af de førende i Danmark på digitale beboeroplevelser. Jeg mødte medejer Tomas Jandorf, til en samtale om, hvordan de så succesfuldt har integreret digitale redskaber i deres beboeres hverdag. 

At bygge til ´nogen´
Den kundecentrerede tilgang viste sig allerede i 2012, hvor Tetris opførte de nu berømte ´Radiorækkerne´ i Ørestad. I kølvandet på finanskrisen så Københavns Kommune ind i en befolkningsudvikling, hvor de unge og nyuddannede børnefamilier flyttede ud af kommunen. Den udfordring blev startskuddet for et boligprojekt, der skulle opføre attraktive byhuse skræddersyet til den udfordrede målgruppe. 

Inden Tetris begyndte at bygge, gik de i banken for at forstå målgruppens finansielle muligheder bedre og tilpassede derefter husenes størrelse, så de var til at betale. Dernæst samarbejdede de med antropologer, så man fik en metodisk tilgang til at validere om bygningerne faktisk levede op til kundernes forventninger:

“Vi er ejendomsudviklere. Vi lever af at eje og styre risiko. Hvis det går galt, så er det os, der betaler. Hvis det går godt, så har vi tjent de penge, som vi forventer at tjene. Det kan man i princippet håndtere i et excel ark. Vi har så et ekstra lag. Kort sagt, så giver det mening for os at lave noget til “nogen”. Noget, der også giver værdi til vores børnebørn. Og så er det også i vores egen interesse at lave det bedste produkt til en kundegruppe og den kundegruppes økonomi”, uddyber Tomas, da jeg spørger ham om, hvorfor de gjorde den ekstra indsats.

Lavere churn og direkte adgang til kunden
Tilgangen med at “bygge noget til nogen” og kontinuerligt lære, hvad der udgør den gode kundeoplevelse, er kun blevet mere relevant i Tetris’ udvikling af lejeboliger. Samarbejdet med antropologerne fortsatte og udgør i dag stadig fundamentet for, hvilke kunde-udfordringer, som Tetris kigger ind i.  Men hvor man i 2012 havde få digitale redskaber til rådighed, så udnytter Tetris nu en række teknologier til at skabe indsigter, nye services og imødekomme beboernes udfordringer på helt nye måder. 

I deres aktuelle lejeboligkoncept ´Agorahaverne´ anvender Tetris aktivt teknologi for at understøtte det fællesskab, som gør disse senior-boliger til et særligt attraktivt sted at bo. Blandt andet med den fælles beboer-app Wicomico, hvor beboerne kan kommunikere, arrangere fællesspisning og dele ressourcer. App’en skaber grobund for det gode naboskab, men giver også indsigt i, hvordan beboerne bruger huset, og er et godt redskab for dialog mellem lejer og udlejer:

“Ved at være åben og have en direkte kanal med kunden, så skaber det jo mulighed for dialog begge veje. Det betyder også, at man stiller op til skæld ud, og så må man jo gøre noget ved det. På den måde er det jo fedt, fordi man er tæt på, og det giver mulighed for hurtigere at kunne se udfordringerne og gribe ind. Lejere bliver gerne boende længere, hvis man faktisk hjælper dem med deres udfordringer”, bemærker Tomas.

Det handler om forventninger
Og skældud har der også været. Introduktionen af teknologiske løsninger til et senior-boligfællesskab, er ikke altid plug-n-play. Det bemærkede Tetris, da de skulle indføre de elektroniske dørtelefoner kaldet Welcomebob som beboeren selv kan styre via sin smartphone. Smart for beboeren, men også smart for udlejer, der ikke skal bøvle med udskiftning af nøgler og låse. Dog var der flere af de ældre beboere, der ikke havde en smartphone, og nogle var utrygge ved at komme i gang. Derfor tilbød Tetris også sædvanlige nøgleløsninger for de lejere, der ikke har smartphone, og der blev gjort en ekstra indsats på supportsiden:

”Vores erfaring med det ældre publikum er, at der er øget behov for support og onboarding den første måned efter installationen, men efterfølgende falder supportmængden til et niveau svarende til alle andre. De ender som regel med at blive meget glade for den digitale løsning, selvom de ikke er født digitale.” siger co-founder af Welcomebob Jonas Meier Uldall, da jeg ringede ham op for at høre mere om hans oplevelse af samarbejdet. 

Ikke alle brugere af de teknologiske løsninger har altså samme udgangspunkt, og det handler derfor om at “bridge gap’et”, som Tomas formulerer det. Derfor har Tetris arbejdet aktiv med at kommunikere 12 måneder før indflytning omkring, hvad man kan (og ikke kan) forvente af boligen og fællesskabet. 

Allerede ved opførslen af Radiorækkerne blev der eksempelvis etableret en Facebookgruppe, hvor man kunne skrive med både bygherre og sine kommende naboer inden man flyttede ind. En Facebookgruppe, der hurtigt blev erstattet af den første beboer-app. I Agorahaverne har man udover en app også ansat fællesskabs-værter, der alene er til for at facilitere og hjælpe beboerne til at skabe et bæredygtigt fællesskab, hjælpe med implementeringen af nye tiltag samt være åben for spørgsmål som et alternativ til den velkendte telefonkø. Om det måtte dreje sig om den nystartede strikkeklub eller implementeringen af digitale dørtelefoner, så handler det altså grundlæggende om at være nysgerrig og tale ind i beboerens oplevelse, understreger Tomas:

“Hvis vi har succes med at få vores lejere, som jo egentlig blot er på kontrakt og ikke direkte har investeret i byggeriet, til at tage ejerskab og ansvar for fællesskabet, så er vi lykkedes. Det er jo mødet mellem mennesker, det handler om, og det digitale som et redskab til det. Det skal vi huske.”

Proptech er en sammentrækning af ‘property technology’. Som begreb dækker det over de mange nye løsninger og teknologier, som både understøtter ejendomsbranchen og med hastige skridt er ved at vende op og ned på den. Det er innovative digitale løsninger og forretningsmodeller, som er med til at gøre de måder vi finansierer, udvikler, driver, anvender, køber og sælger vores ejendomme på mere effektive, hensigtsmæssige, brugervenlige og mere bæredygtige.

Globalt set er proptech i hastig vækst. Sammen med fintech er det et af de områder, der tiltrækker flest investeringer i startups og scaleups netop nu. De seneste tre år er der således globalt set blevet investeret mellem 15 og 20 milliarder US dollars i proptech startups hvert år. Hurtigt voksende proptech-virksomheder som Airbnb, We Company (WeWork), Opendoor, Rentberry, Nextdoor, Flip m.fl. har således for alvor sat proptech på både investorers og politikeres radar verden over. I Danmark har vi også en lang række hurtigt voksende proptech startups som eksempelvis Proper, Estate Tool, LifeX, Good Monday, NorthQ, Ubiqisense, Prosedo og Kameo. Bag navnene gemmer der sig virksomheder som eksempelvis udvikler sensor- og AI-baserede monitoreringssystemer, leverer intelligent databaseret energistyring, tilbyder løsninger som letter kommunikationen og interaktionen mellem udlejer og lejer, gør ejendomsadministration simplere og mere effektiv eller tilbyder nye innovative co-living koncepter.

Udover at gøre processer og transaktioner omkring vores ejendomme smartere og mere effektive, er ‘space as a service’ en af de helt store tendenser, som mange af de hurtigst voksende proptech startups er med til at drive. For ejendomsbranchen betyder dette et markant skifte fra ‘blot’ at skulle stille fysiske bygninger til rådighed og indkræve husleje til at skulle udvikle og tilbyde ‘funktionelle rum’ med relevant indhold og aktiviteter, hvor fleksibilitet og brugertilpassede oplevelser og services er kernen i forretningsmodellen.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Intro 2
En ny og spændende tid – er det kun begyndelsen?
Kevin_frit_1_300dpi_avis
Vejen til succesfuld ledelse går gennem opgør med negativ social arv
Gitte K Nielsen - direktør - Danske Tegl1
Hvis vi kan, kan alle!

Agorahaverne
Agorahaverne er en ny-fortolkning af den klassiske 4-længede bondegård – med en stor fælles overdækket atriumhave som en central del af fællesskabet. Viden, data og indsigter i moderne voksnes behov for en bolig og ønsket om at være en del af et livsbekræftende fællesskab supplerer byggeriet. Boligfællesskaberne imødekommer efterspørgslen fra seniorer, som i stigende grad ønsker at bo sammen med andre. Tidligere i år købte ejendomsselskabet NREP en porteføjle af 8 Agorahaver, og yderligere Agorahaver er på vej.

Læs også

3 hurtige billede
3 Hurtige
PR-foto: Lundgrens Tysk kapitalforvalter går ind på det danske marked – køber DSV-ejendom Arbireo Capital AG, som er specialiseret...
Hillerød senior
Nyt brugerstyret koncept for seniorboliger køber første ejendom
Ejendommen centralt i Hillerød, som selskabet Investering & Seniorbolig har købt, står foran en større ombygning, og måske også...
LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELS-BOLIGER FREMSAT
Regeringen har fremsat et forslag der skal klarlægge, hvordan andelsboliger fremadrettet skal værdiansættes. Konkret forlænges valuarvurderingsgyldighed,...