Coca-Cola har arbejdet med diversitet og inklusion lige siden sin grundlæggelse i en sydstat med raceadskillelse. Og det forpligter at være stor og have diversitet i sit DNA, mener Coca-Cola, som gerne deler viden og danner partnerskaber med virksomheder og NGO’er.
Coca-Cola har lige siden sin grundlæggelse i 1886 været profileret som et af verdens mest inkluderende brands. Det hele begyndte i Atlanta, Georgia, hvor hovedkvarteret stadig ligger, og helt fra starten i en sydstat med raceadskillelse har inklusion gennemsyret både Coca-Cola selv som virksomhed og Coca-Colas markedsføringskampagner på hele kloden. Virksomheders DNA skyldes ofte visionære stiftere og tidlige direktører, og i historien om Coca-Cola indtager den legendariske forretningsmand og filantrop Robert Winship Woodruff, som var præsident for The Coca-Cola Company 1923-1985, en særlig plads.
Han støttede med succes politiske kræfter, der ville bløde raceadskillelsen op, hvorfor situationen for sorte i Georgia blev meget bedre end i nabostaten Alabama. Senere truede han effektivt med at flytte Coca-Cola fra Atlanta, hvis ikke byen fejrede tildelingen af Nobels Fredspris til Atlanta-fødte Martin Luther King i 1964 behørigt med deltagelse af alle hvide honoratiores. De kom.
Nej tak til stereotyper
”I dag er Coca-Cola praktisk taget til stede i alle verdens lande, og vi ønsker én ting: at afspejle det samfund, vi er en del af. Dermed dyrker du også som virksomhed en kultur, som er inkluderende og divers. Vi ønsker ikke at skabe stereotyper. Vi ønsker, at der er plads til alle, og derfor taler vi diversitet meget bredt,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Communications, and CSR Director i Coca-Cola Danmark.
The Coca-Cola Company arbejder med diversitet i fem dimensioner: Gender Identity, Culture And Heritage, Generation And Life Experience, LGBTQ+ og Ability And Wellness. Coca-Cola driver disse fem agendaer i interne internationale netværk, hvor medarbejdere deler viden med nyhedsbreve og interne seminarer, men også i sin eksterne kommunikation
”Vi opfordrer kraftigt vores kolleger til at være en del af de her netværk for hele tiden at holde samtalen kørende. Jeg er selv medlem af LGBTQ+ og netværket for Gender Balance Inclusion, hvor jeg også er europæisk kommunikationsansvarlig. I hvert netværk sidder folk fra den europæiske eller globale ledelse for at sikre, at vores arbejde med diversitet er helt integreret i vores forretning. Diversitet er en god forretning. Det skaber innovation og er derfor godt for forretningen,” siger Annette Spanggaard.
Pride-støtte med B2B-vinkel
I 1984 stiftede læskedrikgiganten fra Atlanta The Coca-Cola Foundation, som siden har udelt mere end en milliard dollars til initiativer, der skal gøre samfund på hele kloden mere bæredygtige. Støtte til arbejde for diversitet og inklusion udgør et stort område i fonden. I 2021 gav The Coca-Cola Foundation 109,2 millioner dollars til LGBT+ og inklusion. I Danmark støttede Coca-Cola sidste år World Pride i København, og i år gælder det Copenhagen Pride og Euro Pride.
”I år benytter vi også Pride til at sætte fokus på virksomhederne, fordi der efterhånden er så mange erfaringer rundt omkring, vi har glæde af at dele omkring arbejdet med diversitet på arbejdspladsen. Sammen med Google, Maersk, ISS, Danske Bank samt en forsker fra CBS inden for LGBT+ har Coca-Cola taget initiativ til et morgenseminar under Priden, hvor CBS og de fire virksomheder vil komme med inspirationscases. Der vil være fokus på lette plug and play-initiativer egnet til virksomheder i alle størrelser. Som stor virksomhed med diversitet i vores DNA har vi en pligt til at dele og lære fra os.”
Migrantkvinder i IT-jobs
The Coca-Cola Foundation har også et stort samarbejde med ReDI School of Digital Integration Copenhagen, en non-profit IT-skole, som uddanner kvinder med flygtninge- og migrantbaggrund inden for det digitale felt, hvor kvinder er underrepræsenterede i Danmark og resten af verden. ReDI School of Digital Integration findes i en række nordeuropæiske storbyer og samarbejder med store techselskaber, der laver uddannelserne.
”På toppen af det har vi koblet et program fra den amerikanske flygtningeorganisation Tent, som samarbejder med den private sektor. De deltagende virksomheder i programmet stiller medarbejdere til rådighed som mentorer for flygtningekvinder for at give dem et netværk, hjælpe dem med et CV og andre ting, der kan få dem ind på arbejdsmarkedet.”
Inklusion i julen
Ligeledes på inklusion- og diversitetsagendaen har Coca-Cola Danmark for nyligt indgået at stort samarbejde med Røde Kors.
”De har den bredeste kontaktflade til de grupper, vi gerne vil hjælpe, og de matcher vores egen bredde og størrelse godt. Vi forsøger at anvende vores store markedsføringsflade til at kommunikere de agendaer, vi deler med Røde Kors. For eksempel vil vi udnytte vores årlige tur rundt i landet med vores farvestrålende julelastbil til at uddele julehjælp og lave andre projekter, der kan hjælpe de familier, der ikke er inkluderet i f.eks. julen eller foreningslivet.”