Pride-sponsoren Nettos eget arbejde for diversitet og mangfoldighed tager afsæt i troen på, at den gode kundeoplevelse begynder i mødet med en Netto-medarbejder der føler sig anerkendt og respekteret på sit job. Men trods alle sine initiativer er Netto klar over, at det stadig kan være meget svært at springe ud på arbejdspladsen.
Den lokale dagligvarebutik henne om hjørnet er i dag mange unges første job efter skoletiden. Mange af butikkerne har gule facader, prydes af silhuetten af en skotsk terrier og bærer navnet Netto. Kulturen i Netto er derfor præget af de unge – men den er stadig også bred. Her er medarbejdere fra 16-70 år, og de er, som mennesker er flest: mangfoldige – i uddannelse, alder, køn, seksualitet og religion.
Netto er en del af Salling Group, som er en af Danmarks største arbejdsgivere med mere end 53.000 medarbejdere med 104 nationaliteter i Danmark, Polen og Tyskland. Diversiteten giver sig selv, kunne man mene. Nej, den kan have god gavn af et skub bagi, og det fik den for fem år siden i Netto, da den store dagligvarekæde startede sit arbejde med en ny strategi.
Den gode medarbejderoplevelse
”I strategiarbejdet indså vi, at den gode kundeoplevelse kommer igennem den gode medarbejderoplevelse. Så hvad er det for en oplevelse, vi ønsker, at vores medarbejdere skal have? Og hvad vil vi gerne have vores ledere til?” spørger HR-chef i Netto i Danmark, Christian Dahl, i det, der nu er bakspejlet.
Svaret var fem pinde, der til sammen definerer, hvad Netto skal kunne tilbyde sine medarbejdere.
”Du skal føle, at din indsats er vigtig. Du skal føle dig respekteret for den, du er. Du skal føle, at du bliver udviklet. Du skal føle, at du har varierende og motiverende arbejdsopgaver. Og du skal føle, at du er del af et stærkt team,” siger Christian Dahl.
Pride og vores værdier hænger sammen
De fem pinde er essensen i Nettos people strategy NEX – Netto Employee Experience – som er grundlag for både kundeoplevelsen og diversitetsarbejdet.
”Priden taler især ind i pind 2 om at blive respekteret og pind 5 om at være en del af et stærkt team. Og det udgør en kæmpe forskel, at vi i alle led har truffet en strategisk beslutning om, at vi står ved det her.”
Både Netto og samfundet har flyttet sig i de ni år, Christian Dahl har været HR-chef.
”Dengang bestod vores aktiviteter i forbindelse med Priden primært i, at vi regnbuefarvede vores butikker. Der kunne man, set gennem nutidens briller, måske godt tale om rainbow-washing. Det kan man ikke i dag, hvor vores støtte til Priden hænger tæt sammen med vores people strategy NEX og med Salling Groups værdier i øvrigt.”
Beundrer alle, der tør være sig selv
Støtten til Priden kommer også til udtryk i den måde, Netto har besluttet at henvende sig på til kunder, der føler trang til at klage over alt det ”gay pride tingel-tangel” i form af armbånd og anden merchandise, Netto sælger under Priden.
”Vi svarer uden omsvøb, at vi står ved vores støtte, og at vi fuldstændigt beundrer alle dem, der tør være sig selv, uanset hvem de er. Det afspejler de værdier, Netto står for, og er man ikke enig, accepterer vi selvfølgelig også det, for vores rummelighed og ønske om plads til forskellighed gælder naturligvis også over for holdninger og overbevisninger, vi nødvendigvis ikke deler.”
Hvordan kan Netto gøre det bedre?
Men arbejdsgiverens udadvendte aktiviteter for den gode sag gør det ikke automatisk nemmere at springe ud for kollegerne på jobbet. Derfor arbejder Christian Dahl blandt andet på at skabe et internt rainbow sounding board, der kan gøre alle i Netto klogere og komme med idéer til, hvordan Netto kan gøre det endnu bedre. Han er selv et symptom på en grundlæggende udfordring.
”Jeg er 47 år og gift med Mette. Vi blev kærester i 10. klasse. Vi har en søn på 19 og en datter på 17 og en bommuldshund, der hedder Laura. Jeg bliver ikke meget mere kedelig. Det er vigtigt at få input fra folk, der er i regnbuemiljøet, og som vil fortælle deres historie. Vi har transkønnede butikschefer og tillidsfolk og mange bøsser og lesbiske blandt medarbejderne. Jeg kan have en illusion om, at det da egentlig går ret godt, men når en kollega så indvier mig i, at personen kun er sprunget ud over for nogle af sine kolleger og ikke alle, fortæller det mig, at der stadig er noget, vi skal være opmærksomme på.”
Vi er kommet lang – og har langt igen
Netto er hovedsponsor for Copenhagen Pride og sælger støttearmbånd i sine butikker, lige som Netto vil deltage med en større delegation af medarbejdere i selve Priden.
”Vi tror fuldt og fast på, at vi kan gøre en forskel ved at vise vores opbakning. Vi synes, at vi er kommet rigtig langt her i Danmark, men bliver også hvert år overrasket over, hvor langt der stadig er igen, før alle føler sig respekterede og en del at det samme, stærke team.”