Tallene for dansk e-handel peger i samme retning: Forbrugerne er usikre, mere prisbevidste, og de vilde vækstdage under Covid-19 er ovre

Niels Ralund, e-handelsdirektør Dansk Erhverv

Af:

Forbrugerne handler stadig hyppigt online, de bruger i stigende grad mobilen og de køber umiddelbart de samme varer. Hvad har ændret sig, når analyser antyder en ny virkelighed for danske netbutikker?

Skrevet af; Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv


Det korte svar: Det har verdenen. Forbrugertilliden er lav, den generelle usikkerhed er stor, og priserne er rekordhøje. Det mærkes i detailhandlen – og selvfølgelig også i e-handlen. Her er handelshyppigheden nok på samme niveau som de seneste år, men gennemsnitsværdien af e-handelskøb er lavere. Så prisens betydning stiger, og det samme gør muligheden for prissammenligning, når forbrugerne angiver årsager til at handle på nettet. Det går stik imod den udvikling, vi har set gennem flere år, og det passer også med meldinger fra flere medlemmer om et vigende salg i forhold den eksplosive vækst under nedlukningerne i 2020-21.

Det øgede fokus på pris kan vise sig at være en fordel for netbutikkerne, fordi det er nemt at sammenligne priser på nettet, og har man først fundet den bedste pris, vil det for mange også være naturligt at købe varen direkte på nettet. Og forbrugerne melder da også, at de forventer mere e-handel i den kommende tid, bl.a. fordi det er nemt at sammenligne priser. Det betyder ikke, at forbrugerne vil gå shop-amok i disse tider, og derfor er det nok mere udtryk for, at kunderne mener, at de kan få mest for pengene ved at handle online. 

Så det gælder om at have de rigtige priser. I disse måneder, hvor butikkerne køber ind til efterårets store udsalgsdage som Black Friday og til julesalget er det afgørende at ramme helt rigtigt med både priser og varer, der matcher forbrugernes behov. Der er ganske enkelt udsigt til færre impulskøb og flere velovervejede køb, hvor prisen spiller en væsentlig rolle.

Opbremsningen i salget har også en anden effekt, når butikkerne skal trimme omkostingerne. Der bliver øget fokus på alle dele af forretningens drift, så både forretningsgange samt aftaler om fragt, betaling, lager og alle de andre omkostninger kommer under lup. Mere digitalisering af forretningen giver ekstra effektivitet, ligesom tilpasning af betalingsløsninger og leveringsformer allerede har sparet flere netbutikker for meget store beløb. Så den nye hverdag efter Covid-19 er netop mere hverdag end fest. Ikke desto mindre handler kunderne lystigt videre på nettet, så med et skarpt fokus på rentabilitet og godt købmandskab, så er der endog ganske lyse udsigter for dansk e-handel fremover.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
1-TagHeuer_Patrick Dempsey_2019_4
Autavia genfødt som pilotur
1-IMG_7661
Personlig indretningsbutik i Helsingør
Online posters
3 Days of Design indtager København

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...