For blot et år siden talte vi næsten ikke om andet en Corona, hjemmearbejde og ”den nye normal”, men det er allerede gledet i baggrunden. Nu er det den digitale transformation, inflationen og frygten for supply chain mangel, der er i fokus hos de danske virksomheder.
COVID-19 fik rigtigt mange virksomheder til at digitalisere deres processer og løsninger, så de kunne holde forretningen gående, mens de var afskåret fra kontoret og kunderne. En måske ufrivillig tvangsdigitalisering hos mange virksomheder – men som heldigvis har vist sig at være en sund investering for langt de fleste.
”Der er kommet et helt andet fokus i erhvervslivet. It handler ikke længere om blot at investere i servere og software for at spare penge. Nu ses it som selve fundamentet for deres fremtidige forretning og fremtidige vækst,” udtaler Henrik Kastbjerg, adm. direktør i itm8, der hjælper virksomheder med bl.a. deres digitale transformation.
Af samme grund oplever han også en øget efterspørgsel efter at få hjælp og rådgivning til, hvordan forskellige it-løsninger kan styrke virksomhedernes forretning. En øget interesse og investeringslyst, der understøttes af nye tal fra Danmarks Statistik. Her fortæller 42% af virksomhederne, at de ligefrem har fremrykket deres it-investeringer på grund af COVID-19.
Nye teknologier vinder frem
Selvom mange SMV’er stadig arbejder med mere basale it-løsninger indenfor f.eks. markedsføring og administration, begynder nye teknologier at fylde mere og mere i hverdagen.
”Machine Learning, kunstig intelligens og algoritmer er noget virksomhederne i stigende grad spørger ind til. Og det er også helt forståeligt, for der ligger ofte et kæmpe forretningspotentiale her. Men det er også teknologier, der kan være svære at forhold sig til. Især hvis man er en lille eller mellemstor virksomhed,” fortæller Henrik Kastbjerg.
Det største problem for virksomhederne er typisk, at de ikke har styr på deres grundlæggende data. Dvs. at de ikke ved, hvilke data de har liggende, hvad kvaliteten af dem er, eller hvordan de bedst muligt kommer i spil. Og så bliver det næsten umuligt at få noget ud af dem. Henrik Kastbjerg anbefaler derfor, at man som noget af det første identificerer, hvilke data man har liggende i de forskellige systemer om f.eks. ens kunder, produkter og leverandører. Først når man har det overblik, ved man så også, hvad der mangler af data. Derefter kan man lægge en plan og begynde at optimere brugen af data på tværs af systemer til at mindske omkostningerne, drive innovationen og styrke kundeoplevelsen.
Kompliance er en stigende omkostning
Det er dog ikke kun de fremtidige spændende teknologier og forretningstransformationer, der er i fokus hos de danske virksomheder. Også de stigende krav til kompliance i forhold til f.eks. GDPR, whisleblowerordninger og it-sikkerhed fylder meget.
”Det er jo i bund og grund helt fint, at der stilles større juridiske krav til virksomhederne på de her områder. Men det er også meget komplekse områder – især for de SMV’er, der måske ikke lige har en GDPR-specialist ansat. Så det bare noget, som koster mange ressourcer for virksomhederne, og hvor man ofte har brug for hjælp til at kunne automatisere processerne,” siger Henrik Kastbjerg.
En undersøgelse fra IT-Branchen viser, at det hvert år koster dansk erhvervsliv 319 mio. kr. at leve op til EU’s persondatalov – og at det årligt koster mindre virksomheder omkring 10.000 kr. per medarbejder at overholde GDPR-kravene. Så det er kompliancekrav, der kan mærkes på bundlinjen. Samtidig oplever Henrik Kastbjerg en stigende opmærksomhed omkring it-sikkerheden efterhånden som mere af virksomhedernes forretning bliver digital. Desværre oplever han også, at der er alt for mange umodne virksomheder, som slet ikke er klar til at håndtere et evt. cyberangreb.
”Der kommer hele tiden nye sårbarheder til, som man aktivt skal håndtere. Men alt for mange får ganske enkelt ikke lukket de digitale vinduer ordentligt, hvilket gør det ufatteligt nemt for kriminelle at trænge ind bag virksomhedens mure. Heldigvis er det et område, der får langt mere fokus, end det har fået tidligere.”
Henrik Kastbjerg anbefaler, at virksomhederne oftere får lavet assesments- og penetrationstest, så man hele tiden har et overblik over, hvor der er huller i ens cyberforsvar, og at it-sikkerheden er noget, man fast diskuterer i både topledelsen og på bestyrelsesniveau. Ellers bliver cyberrisikoen hurtigt glemt i en travl hverdag, hvilket kan være farligt.
Verden omkring os spøger også
Både pandemien og krigen i Ukraine har om noget vist, hvor afhængige vi er blevet af hinanden på tværs af lande, og derfor står de globale trends ifølge analysebureauet IDC også højt på de danske virksomheders agenda. Underleverandører og producenter fra især Kina har været lukket ned pga. coronaen, hvilket har forsinket og fordyret mange computerkomponenter og maskindele. Men også den stigende inflation og de geopolitiske spændinger vækker bekymring i de danske virksomheder.
”Vi oplever en stor usikkerhed hos virksomhederne, hvilket smitter af på deres lyst til at investere i deres digitale fremtid. De globale udfordringer kan derfor sætte en effektiv stopper for dansk vækst og innovation, hvis de fortsætter i længere tid,” udtaler Anders Elbak, der er analysechef hos IDC.
Han anbefaler derfor, at man som virksomhed går i dialog med sine underleverandører, og allerede nu begynder at lægge planer for, hvad man gør, hvis ens forsyningskæder pludselig ikke kan levere eller priserne stiger markant.