Sponseret indhold

Vi skal højere op i affaldshierarkiet

HJHansen Recycling Groups anlæg i Odense håndterer op mod 150 ton skrot i timen.

Af:

Mens HJHansen Recycling Groups shredder i Odense kværner sig gennem 150 ton skrot i timen, er den gamle og stadig førende genvindingsvirksomhed optaget af en række nye projekter, der på forskellig vis skal øge både genanvendelsen og indsigten i, hvordan der arbejdes gennem hele forsyningskæden, så vi som samfund kan reducere skrotmængden og spare værdifulde ressourcer.

Vi siger ofte lidt i spøg, at vi har beskæftiget os med cirkulær økonomi siden 1888, hvor vi rigtig gik ind i skrot. Derfor er det fantastisk nu at opleve det fokus, der er på øget genanvendelse. Vi hilser naturligvis udviklingen velkommen og gør så ellers alt, hvad vi kan, for at bringe de materialer og løsninger vi arbejder med frem i bevidstheden hos alle interessenter i branchen. Vores fælles mål må være, at vi maksimerer transparensen i vores branche og samfund og bevæger os op i affaldshierarkiet, hver gang vi har muligheden.” Det siger Mogens Bach Christensen, direktør i HJHansen Recycling Group, som er en af Nordens største genvindingsvirksomheder.

HJHansen Recycling Groups shredderanlæg i Odense står for mere end halvdelen af den samlede shredderkapacitet i Danmark. Shredderen i Odense findeler ca. 150 ton i timen, og HJHansen Recycling Groups raffineringsanlæg sorterer op til 400 ton metalskrot om dagen.

Flere produkter skal genbruges
Det traditionelle syn på skrot som gammelt, beskidt jern og metal, der blot skal smeltes om, er under forandring, og HJHansen Recycling Group gør selv en stor indsats for, at både forbrugere, industri og genvindingsbranchen ser skrot som en essentiel og værdifuld ressource i arbejdet for en mere bæredygtig klode. Derfor deltager HJHansen Recycling Group løbende i projekter og initiativer, som adresserer forskellige produkter, materialer, teknologier og led i forsyningskæden. Et eksempel er det nye samarbejde med nonprofitorganisationen Elretur om øget genanvendelse af kølemøbler, hvidevarer og elektronikskrot.

HJHansen Recycling Group skal stå for det ene af to nye genbrugsanlæg, der skal etableres i Danmark for at sikre, at 7-10 procent af de indsamlede elektronikprodukter kommer i salg igen efter reparation og kvalitetssikring. I dag er det kun 1 procent af produkterne, der bliver genbrugt.

”Kølemøbler og hvidevarer har vi arbejdet med i længere tid, men elektronikskrot er et nyt og vigtigt område, der flytter os som virksomhed. EU’s såkaldte WEEE-direktiv siger grundlæggende, at vi skal have mindre elektronikskrot i Europa, og det kan vi opnå på to måder. Enten kan vi begrænse forbrugernes mulighed for at købe nyt, hvilket næppe vil være populært, eller vi kan i højere grad genanvende materialer. Genanvendelse er fint, men genbrug er endnu mere bæredygtigt, og her er der plads til forbedring, så det er et vigtigt projekt,” siger Mogens Bach Christensen.

Vinger skal genanvendes mere bæredygtigt
Vindkraft spiller en vigtig rolle i vores grønne omstilling, men udgør selv lidt af en ressourceudfordring, så længe vi blot deponerer de udtjente møllevinger. Derfor er HJHansen Recycling Group, sammen med førende operatører i vindbranchen, med i projektet DecomBlades, der undersøger, hvordan vindmøllevinger kan genanvendes mere bæredygtigt.

”Der bliver ikke tale om genanvendelse, men hvis materialer fra vingerne på anden vis kan indgå i andres produkter eller være med til at spare på nye materialer, er det også betydeligt bedre end den hidtidige løsning, hvor man stort set bare har deponeret dem. Vindmøllevinger består blandt andet af glasfiber og kulfiber. Da de er påvirket af vind og vejr gennem en årrække, kan man ikke garantere for fibrenes holdbarhed og genbruge dem 1:1. Derfor undersøger vi med DecomBlades, hvordan materialerne kan genanvendes til noget andet.”

Dokumentation og indsigt
HJHansen Recycling Group har selv søsat et projekt, der skal skabe så stor transparens i virksomhedens egen forsyningskæde som muligt.

”Vi arbejder mod at kortlægge råvarens rejse fra maskinfabrikken et sted i Danmark, gennem vores egne anlæg og til smelteværket et sted i verden. Vi vil dokumentere alt fra genanvendelsesprocenter og arbejdsmiljø til ledelse og CO2-belastning. Målet er at skabe så dyb transparens som muligt, både for os selv, men primært for vores samarbejdspartnere, så de får ekstra værdi ud af samarbejdet med os.”

Helst til vands
HJHansen Recycling Group har hovedsæde i Odense og fastholder sin forarbejdningsplads på havnen, fordi det er bedst for miljøet at fragte skrot til vands.

”For eksempel viser vores beregninger, at hvis vi skulle transportere gods på lastbil frem for skib fra vores havneplads i
Aalborg til vores shredder i Odense, ville den CO2-ækvivalente brændselsemission være 45 procent større end i dag.”

Alene fra Aalborg transporterer skibet Ann Rousing årligt ca. 50.000 ton skrot fra nordjyske samarbejdspartnere til pladsen i Odense.

”Ved at transportere vores skrot med skib frem for lastbil sparer vi miljøet og det danske vejnet for 2.446 lastvognsture mellem Odense og Aalborg,” siger Mogens Bach Christensen.

Vores fælles mål må være, at vi maksimerer transparensen i vores branche og samfund og bevæger os op i affaldshierarkiet, hver gang vi har muligheden.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Intro 2
En ny og spændende tid – er det kun begyndelsen?
Kevin_frit_1_300dpi_avis
Vejen til succesfuld ledelse går gennem opgør med negativ social arv
Gitte K Nielsen - direktør - Danske Tegl1
Hvis vi kan, kan alle!

Læs også

Jacob_13_HIGH-vand-byggeri
E-mobilitet og PtX bliver hjørnestenene i omstillingen af transporten
Transportens grønne omstilling er afgørende for at nå Danmarks klimaambitioner. Der har været flere bud på alternativer til de fossile...
Produktbillede 1
Avanceret batteri- og ladeteknologi til de danske elbiler
Den danske virksomhed Nerve Smart Systems står bag en avanceret og intelligent batteriteknologi, som gør det muligt at placere firmaets...
sign
Fremtidens mobilitet er delt
I en tid, hvor flere og flere mennesker flytter ind til de større byer og vi anskaffer os flere og flere biler, udvikler mobilitetsbegrebet...