Mere end 200 inspirerende c-level speakers-, thought leaders og specialister:
Circular THOUGHT Leaders
Få hele fødekæden til at levere på bæredygtighed og dekarbonisering
Hvis vi skal være ambitiøse omkring reduktion af CO2 og miljøpåvirkning på tværs af alle værdikæderne, så er vi nødt til at styre vores produkter ud fra en ny livscyklustilgang – fra design, indkøb, fremstilling, salg, cirkulære forretningsmodeller til bortskaffelse. Ellen MacArthur Foundation anslår, at den cirkulære økonomi i 2030, alene i Europa, har en værdi af 13 billioner kroner. Med tanke på sådan et potentiale giver det pludselig mening, at firmaer som Renault sætter sig som mål at øge det økonomiske potentiale af deres cirkulære forretning med 750 millioner kroner allerede i 2022.
”For at virksomheder kan fortsætte deres økonomiske vækst bliver de nødt til at tænke bæredygtigt fra vugge til grav, og det er virksomhederne sådan set indstillet på” siger Jon Plate, ekspert i bæredygtig økonomi hos PA Consulting.
Ikke desto mindre er der mange virksomheder, der finder det svært at identificere den rigtige cirkulære model, eller kombinationen af cirkulære tiltag for netop deres virksomhed. Det gør det ikke nemmere, at cirkulære modeller er afhængige af langvarige samarbejder på tværs af hele værdikæder og økosystemer. At få alle de mennesker til at arbejde sammen mod et fælles mål, og biddrage aktivt til et cirkulært system, kræver modigt og agilt lederskab, der guider folk ud af deres traditionelle firma-centrerede tankegange.
Hør mere den 28. april på Main Stage kl. 12.00.
Potentialet i genanvendelse af plast
Mængden af plastaffald er stigende på verdensplan og intet tyder på at efterspørgslen vil falde. Ny plast kræver store mængder olie, vand og energi at fremstille. Ofte indgår der flere plasttyper i ét produkt, hvilket gør det kompliceret at sortere og dermed genanvende. Det er blot én af de udfordringer, der knytter sig til genanvendelse
”Genanvendelse af plast er et felt under modning. I takt med nye affaldsteknologier og stigende efterspørgsel efter genanvendt plast, vil en større og større del af de plasttyper – som hidtil ikke har kunnet genanvendes – nu kunne indgå i værdikæden i form af nye produkter.” siger Vibeke Jacobsen, Product Area Manager, Plastics, Stena Recycling A/S
Skal man omdanne plastaffald til nye ressourcer, kræver det en indsats i alle led af værdikæden. Bedre sortering, korrekt og forsvarlig indsamling, løbende investeringer i kapacitet, kompetencer og ny affaldsteknologi og ikke mindst et stærkt netværk af specialiserede partnere, der effektivt kan håndtere den videre forædlingsproces. Chr. Hansen er en af de virksomheder samarbejder med Stena Recycling om plasthåndtering og -sortering, som bidrager til at reducere Chr. Hansens CO2 aftryk.
Hør mere den 27. april på scene 1 kl. 13.