CSR er ikke længere et nice-to-have i hjørnet af forretningen. Det er en disciplin, der skal indarbejdes i hjertet af både forretning og organisation. Det er ved at blive en integreret del af det at drive en virksomhed og et vigtigt forretningsparameter.
”Der er en omstilling i gang. Samfundsansvar og bæredygtighed er blevet væsentlige konkurrenceparametre på linje med pris og kvalitet. Hvis man som virksomhed ikke på nuværende tidspunkt er gået i gang med at forholde sig til disse elementer i forhold til egen forretning, er det på høje tid. Hvis man ikke gør det, mister man terræn meget hurtigt; når vi forbereder undervisningsmaterialer til vores årlige uddannelse i bæredygtig forretningsudvikling, er der så mange opdateringer at det næsten er som at starte forfra hver gang – så hurtigt går udviklingen på området” indleder Tania Ellis, stifter af The Social Business Company.
Fra velgørenhed til bæredygtig forretningsudvikling
Kursus-, foredrags- og rådgivningsvirksomheden TANIA ELLIS – The Social Business Company blev etableret for 18 år siden med en mission om at inspirere og hjælpe erhvervslivet med at skabe værdi for både samfund og bundlinje, hvilket på den tid var en helt ny måde at tænke forretning. Den nødvendige viden var begrænset og formidlingsaspektet tilsvarende stort.
”Mange tænkte dengang: Hvorfor tænke samfundsansvar og bæredygtighed, det har vi da stat, kommuner og NGOer til. Og virksomhedernes samfundsansvar var næsten altid lig med at donere penge til et godt formål, der ikke nødvendigvis havde noget som helst at gøre med kerneforretningen. I dag handler CSR om både risikostyring og om at skabe værdi for både samfund og bundlinje. Man kunne også bare kalde det for bæredygtig forretningsudvikling,” fastslår Tania Ellis, der selv har en Executive MBA og mangeårig erhvervsbaggrund inden hun stiftede virksomheden.
Regulering skaber push-effekt
Da Tania Ellis grundlagde sin virksomhed, var erhvervslivets tilgang til CSR præget af den enkelte virksomheds holdninger, indstillinger og opfattelse i relation til samfundsansvar og bæredygtighed. I dag har regeringer og EU gennem lovgivning og andre former for regulering skabt en push-effekt i forhold til virksomhederne.
”Med regulering på området er der ikke længere et valg – man er nødt til at tænke det ind i hele forretningen, for ellers bliver det vanskeligt at fremtidssikre forretningen, og det bliver svært at opnår foretrukken leverandørstatus, fastholde kunder, tiltrække talent og andet, som man har behov for, for at styrke forretningen. Senest ser vi at EU ’blander sig’ i relation til rapporteringskrav, udvidet producentansvar, menneskerettigheder i leverandørkæden og den finansielle sektors rapportering om CO2-udledning. Der sker virkeligt meget, også i relation til governance, som ændrer bestyrelsernes fokus” påpeger Tania Ellis.
Uddannelse baner vejen frem
Med uddannelsen ”Sustainable Business Change Manager” har TANIA ELLIS – The Social Business Company opfyldt et længe næret ønske hos erhvervslivet om et praktisk forløb, der giver et 360 graders overblik over, hvordan man arbejder med CSR som en integreret forretningsdisciplin på tværs af sin organisation. Uddannelsen blev lanceret i 2014 for at give virksomheder både viden og værktøjer til at arbejde strategisk, systematisk og struktureret med CSR, så det kan omsættes i praksis i både forretningsmodel, HR, indkøb, salg, kommunikation og branding.
”Selv om man i mange virksomheder allerede har udarbejdet en CSR-strategi kan det være svært at få ambitionerne konverteret til daglig drift. For udover forretningsforståelse, kræver dette også forandringsledelse, som er en helt anden disciplin. Vores uddannelse fokuserer derfor på koblingen mellem forretning og samfundsansvar gennem forandringsledelse – hvad titlen mere end antyder. Vi har frem til nu afviklet denne uddannelse én gang årligt og har certificeret flere end 100 fagfolk fra en bred vifte af brancher” pointerer Tania Ellis, som udbyder uddannelsen som et 6-måneders forløb med certificering i alliance med Dansk Erhverv og Dansk Initiativ For Etisk Handel.
Online-uddannelse udvider målgruppen
Gennem årene har uddannelsen fået stor anerkendelse for sin anvendelighed, og der har været en stigende efterspørgsel på andre formater af forløbet. Derfor har Tania Ellis taget springet og udbyder nu Sustainable Business Change Manager uddannelsen i en online-form i alliance med bl.a. Henley Business School og B Corp Nordic. På engelsk.
”Det er en del af vores vækstplaner og digitalisering af forretningen. Desuden rækker vi på denne måde en hjælpende hånd ud til dem, der ikke kan rive 14 dage ud af kalenderen for at tage til København, og for medarbejdere, som måske er ansat uden for Skandinavien og/eller ikke taler dansk” uddyber Tania Ellis afslutningsvis.