Ejendomsbranchen får brug for flere tusinde medarbejdere de næste ti år. Derfor har EjendomDanmark sat gang i en større indsats, der skal sætte skub i rekrutteringen af fremtidens medarbejder. En ny hjemmeside under titlen propertycareers.dk, en jobportal, to nye uddannelser og et ambassadørkorps skal sikre, at dygtige, unge kandidater nemmere får øjnene op for branchen.
9.000 nye medarbejdere inden for de kommende ti år. Det er hvad ejendomsbranchen kan se frem til at skulle ansætte, hvis de skal holde trit med udviklingen og sikre, at der er hænder nok, når en stor del af medarbejderstaben går på pension.
”Mange brancher kæmper i øjeblikket om de yngre generationers opmærksomhed, og vi skal sikre, at vi får vores andel. I ejendomsbranchen tilbyder vi et alsidigt arbejde og karrieremuligheder, der både giver adgang til at arbejde med mennesker og være med til at præge og bidrage til den bæredygtige udvikling til gavn for hele branchen og for samfundet. Det skal vi have kommunikeret ud,” siger Henrik Dahl Jeppesen, formand for EjendomDanmark.
Spot på ejendomsbranchen
Som led i at gøre ejendomsbranchen endnu mere synlig og attraktiv som karrierevej for den kommende generation af medarbejdere, lancerer EjendomDanmark nu hjemmesiden propertycareers.dk. Her kan besøgende få kendskab til ejendomsbranchens mange karriere- og uddannelsesveje – hvad indebærer fx jobbet som Asset, Property eller Facility Manager? Samtidig giver en ny jobportal overblik over de mange jobmuligheder i branchen.
”Jobportalen skal sætte to streger under, at der er ufattelig mange meningsfulde jobs at få i ejendomsbranchen,” siger Henrik Dahl Jeppesen.
Ud over hjemmesiden har EjendomDanmark oprettet et ambassadørkorps. Yngre medarbejdere i branchen har fået til opgave at fortælle om deres hverdag via sociale medier som Snapchat, Instagram og facebooksiden Property Careers. Dette for at få særligt unges øjne op for branchen.
Bredere adgang til rekruttering
En af de virksomheder, der hilser de nye tiltag velkomne, er Fokus Asset Management.
”Historisk set har vi som branche ikke været gode nok til at gøre opmærksomme på os selv, og hvad et job indebærer. De tiltag, der nu er sat i værk, vil forhåbentlig gøre, at branchen får en større og bredere adgang til at kunne rekruttere – bl.a. de unge nyuddannede,” siger Tonny Nielsen, der er CEO i virksomheden.
Fokus Asset Management er i øjeblikket inde i en periode med vækst og er på bare fire år vokset fra 17 til 70 medarbejdere. Rekrutteringen har ikke været let, oplyser Tonny Nielsen.
”Udfordringen er, at vi i branchen ofte går på hugst hos hinanden for at skaffe medarbejdere. Det er ikke en holdbar løsning. Der er brug for, at vi også får nye kræfter ind, som kan blive lært op og finde deres rette hylde.”
Kræver fælles indsats
Tiltrækningen af fremtidens talenter vægter også højt hos Kim Andersen, adm. direktør i Newsec. De nye tiltag fra EjendomDanmark vil bidrage til at skabe den nødvendige opmærksomhed på ejendomsbranchen, mener han.
”Det er en rigtig vigtig indsats, for det sikrer, at vi kommer bredt ud. Jeg håber og tror på, at det vil give et boost til branchen, som traditionelt har levet lidt i skyggen af andre brancher,” siger han.
Propertycareers.dk er et af de tiltag, der vil give et øget kendskab og sætte spot på, hvilken værdi branchen tilfører samfundet. Men EjendomDanmarks indsatser kan ikke stå alene, mener Kim Andersen. Branchen skal stå sammen om at tiltrække fremtidens talenter – ung som ældre og med mange forskellige fagligheder.
”Vi skal være fælles om at udbrede vores stærke fortælling – nemlig at vi arbejder for bæredygtige ejendomme og udvikler rammerne for rigtig mange menneskers liv. Med de budskaber er jeg sikker på, vi kan skabe interesse og nysgerrighed også hos dem, der ikke havde forestillet sig en karriere i ejendomsbranchen.”
Kampen slutter ikke
Fælles for Fokus Asset Management og Newsec er, at de ud over rekruttering bruger tid og kræfter på at holde på de medarbejdere, der allerede er i folden. Kampen om arbejdskraft slutter nemlig ikke, når den nyansatte sætter sig i stolen.
”Mine medarbejdere bliver ringet op på ugentlig basis af headhuntere, der lover dem guld og grønne skove. Som virksomhed skal vi lægge os ekstra i selen for at holde på arbejdskraften. Og ikke kun via en attraktiv lønpakke – vores brand og virksomhedskultur vægter også højt, når vi skal vælges til,” fortæller Tonny Nielsen, der ikke er i tvivl om at en investering i medarbejderne er et middel til fastholdelse.
Også hos Newsec er der fokus på virksomhedskulturen.
”Vi har en kultur, hvor mennesket er i centrum – hvor vi kontinuerligt tilbyder medarbejderne mulighed for at udvikle sig både med intern træning og spændende arbejdsopgaver. Arbejdsmarkedet er overophedet i øjeblikket, så opgaven med at skabe en arbejdsplads, hvor vores medarbejdere trives og kan udvikle sig, er større end nogensinde,” siger Kim Andersen.