Coronapandemien har accelereret e-handel, forstyrret forsyningskæderne og just-in-time princippet og øget behovet for automatisering på virksomhedernes lagre.
Onlinehandlen er blevet forstærket under coronapandemien, der hæmmede vores adgang til fysiske butikker. Alt peger på, at når pandemien er overstået, vil den samlede onlinehandel ligge på et væsentligt højere niveau end før. Det stiller krav til virksomhederne, for kunderne stiller høje krav til effektivitet og hurtighed – og det stiller krav til lagerstyringen.
”I Kardex Remstar leverer vi automatiserede lagerstyringssystemer, der kan håndtere små og mellemstore varer i virksomhederne. Meget af det vi sælger, er lagerautomater. Det er fuldautomatiske hylder i tårne på op til 10 meter, og når man kalder på varen, kommer hylden ned, og en laser eller et panel viser, hvorfra på hylden, du skal plukke varen. Og så går du så fra maskine til maskine,” siger Jørgen Flemming Ladefoged, direktør for New Business i Norden i Kardex Remstar.
Effektivt, agilt, pladsbesparende og med hurtig ROI
Kardex Remstar tilbyder lagerstyringssystemer med forskellig hastighed og kapacitet alt efter kundens behov. De fleste anlæg var halvautomatiske, men investeringer i robotteknologi har betydet, at Kardex Remstar nu tilbyder fuldautomatiske systemer. Og idet løsningen er designet som en “add-on”, kan selv eksisterende kunder nemt opgradere semi-automatiserede løsninger til fuldautomatiske systemer.
Kardex Remstar’ automatiserede lagersystemer er grundlæggende baseret på vare-til-person princippet. Varerne leveres direkte til lagerarbejderen i stedet for at vedkommende skal gå og lede efter dem. Det er effektivt – ofte har Kardex Remstar’ kunder oplevet en effektivitetsforøgelse på 100-400 pct.
Men der er mange andre fordele. Varerne kan opbevares meget kompakt i lagerautomaterne, og gulvarealet reduceres typisk med 75-90 pct. 300-350 kvm normalt hyldelager kan være i én maskine, der fylder 10 kvm. Der er en betydeligt lavere fejlkvotient i forhold til manuelle pluk fra reoler. Varerne er lukket inde i lagerautomaterne og er dermed beskyttet mod svind, sol og støv. Desuden er det muligt at klimastyre lagerautomaterne med temperatur og luftfugtighed og dermed håndtere særligt følsomme varer. Lagerautomaterne, der kan installeres på ganske få dage, er også fleksible og kan let tilpasses løbende til det aktuelle behov. Og tilbagebetalingstiden er relativt kort – en lagerautomat koster det samme som godt en årsløn for en lagermedarbejder.
”Økonomisk hænger det rigtig godt sammen. 4-5 mand kan hver håndtere måske 25 ordrelinjer i timen manuelt. En lagerautomat kan håndtere 80-400 i timen alt efter sammensætning. Samlet betyder det, at der kan spares medarbejdere til lagerhåndteringen, som kan overgå til andre opgaver,” siger Jørgen Flemming Ladefoged og nævner eksempler på virksomheder, der er gået fra 10 til 2 mand på lageret.
Stort behov i SMV’er
Især små- og mellemstore virksomheder (SMV) har et stort behov for automatiseret lagerstyring, mener direktøren, der ser et kæmpestort potentiale for automatiseret lagerstyring i Danmark. Og det er skridt, der må tages for at bevare konkurrenceevnen. Dertil kommer, at coronapandemien har sat flere bevægelser i gang. Den i forvejen stigende tendens til automatisering – ikke blot til lagerstyring men i mange sammenhænge som følge af forbedrede automatiseringsteknologier, herunder også kunstig intelligens og robotteknologi – bliver nu forstærket.
”Mange virksomheder blev jo hårdt ramt under pandemien, fordi mange var sendt hjem eller syge. Med semi- eller fuldautomatiske lagerstyringssystemer og andre former for automatisering på en virksomhed kan produktionen eller distributionen bedre opretholdes. Automatisering gør virksomhederne mindre afhængige af individer,” siger Jørgen Flemming Ladefoged.
Fra just-in-time til just-in-case
En anden ændring handler om forsyningskæderne, der er blevet voldsomt forstyrrede af pandemien. I mange år havde den globaliserede verden vænnet sig til just-in-time. Varerne plejede at komme lige til tiden, så virksomhederne kunne nøjes med små lagre. Det kan de ikke længere, og selv om pandemien forsvinder, så har det sat en skræk i livet på mange virksomheder, så man nu taler om behovet for større lagre – just-in-case.
”Forsyningskæderne er jo blevet voldsomt forstyrrede. Du får nu måske 99 pct. af dine varer men ikke den sidste procent.”
Jørgen Flemming Ladefoged er først for nylig tiltrådt i Kardex Remstar, og før det var han direktør i en produktionsvirksomhed. De lavede mange bestillinger af elektronikkomponenter og fik f.eks. at vide, at de kun kunne få 2 af 10 bestillinger på mikrochips.
”Så fik vi at vide, at de 8 var aflyst, men vi kunne bestille igen om 2 måneder. Da vi så gjorde det, havde vi stadig brug for de 8 og skulle bruge 8 mere. Men for at være på den sikre side, så bestilte vi 32 – og fik så at vide, at vi stadig kun kunne få 2. Sådan har det været længe på elektronikdelen. Men i mellemtiden havde vi jo også bestilt andre komponenter til de 16 maskiner, så de nu ligger på lager med alt det andet. Så fra just-in-time begynder vi pludselig at hobe lagre op.”
Og så er der de dyre fragtpriser, der betyder, at man begynder at se på forsyningskilder tættere på. Og hvis de ikke er der, så begynder man at overveje at hente outsourcet produktion hjem – en tendens, der allerede var i gang før pandemien.
”Det er en tendens, jeg kan se hos mine østeuropæiske kolleger. 2021 har været det bedste år nogensinde for Kardex Remstar i Norden, men det har det også været i Østeuropa. Der er ingen tvivl om, at en rigtig stor del af produktionen ude i Asien, bliver lagt i Europa nu. Og det sker samtidig med, at der er en udpræget mangel på ufaglært arbejdskraft i både Europa og USA,” siger Jørgen Flemming Ladefoged.