Proptech er i høj grad også begyndt at ramme ejendomsmæglerne. Ejendomsmægler Brikk er på kort tid blevet landets hurtigst voksende og en af landets største ejendomsmæglere. Ifølge grundlægger og direktør, Sebastian Beres, skyldes deres succes netop, at de er gode til at anvende nye digitale teknologier til at gøre salgs- og købsprocesser så gennemskuelige og friktionsløse som muligt for forbrugerne. Beres påpeger samtidigt, at mange af mæglerbranchens udfordringer og dårlige image netop skyldes gammeldags forretningsmodeller og manglende teknologisk nytænkning.
Skrevet af; Jakob Stoumann, Hub Director, PropTech Denmark
Der er travlt på Brikk Ejendomsmæglerens hovedkontor. Virksomheden er vokset hurtigt i løbet af de sidste 2 år, og er på kort tid blevet Danmarks 9. største ejendomsmægler, samt Danmarks hurtigst sælgende ejendomsmægler ifølge en undersøgelse udarbejdet af Berlingske og Boliga. Samtidigt er Brikk Ejendomsmægleren nu en af de bedst anmeldte på Trustpilot. Hos Brikk ser man først og fremmest fremgangen som et tegn på, at der har været behov for nye og langt mere digitalt-understøttede tilgange når det kommer til hjælp med salg- og køb af bolig.
Brikks direktør, Sebastian Beres, siger:
“Flere og flere finder processen omkring køb og salg uigennemskuelig og gammeldags. Og der bliver i stigende grad også sat spørgsmålstegn ved, om det virkelig skal koste 100.000 kr. at sælge en bolig. Derfor har vi etableret Brikk, der bygger på at give en bedre og mere gennemsigtig kunderejse samt ikke mindst at udnytte digitale løsninger uden at gå på kompromis med den personlige service. Vi har en digital-first tilgang, hvor vi digitaliserer og automatiserer alle de gentagne og trivielle processer i hele salgsprocessen. Men vi ved også, at der stadig er brug for personlig service i processen. Derfor tilbyder vi også en A-Z service fra lokale mæglere, som vurderer og fremviser. Vores tilgang og model gør, at vi kan tilbyde et koncept, hvor vi kan sælge boliger fra helt ned til 12.500 kr.”
Salærer presses i vejret
Ifølge Beres er nogle af branchens store udfordringer fastholdelsen af traditionelle strukturer og arbejdsgange og manglende omfavnelse af de muligheder digitaliseringen giver. For 30 år siden, inden boligportaler som Boligsiden og Boliga, var fysiske kontorer nødvendige, da køberne skulle ned til en lokal butik for at se, hvad der var til salg. Mæglerne skulle samtidig på rigsarkivet for at hente dokumenter, og processerne foregik manuelt. Der var dermed store omkostninger forbundet med at sælge en bolig, og af samme årsag var salæret højt. Det er dog ikke tilfældet i dag. 98% af alle købere finder nu deres drømmebolig online, og stort set alt er automatiseret. Derfor behøver man egentlig ikke have hverken fysiske butikker eller dyre franchise strukturer.
Sebastian Beres tror, at mange mæglere har svært ved at gå væk fra den traditionelle forretningsmodel, fordi det formentligt vil kræve at der skæres betydeligt i antallet af ejendomsmæglerbutikker. Beres har forståelse for de enkelte mægleres vanskeligheder ved at bryde med de gamle forretningsmodeller. Men nuværende model med mange mæglerbutikker meget tæt på hinanden, gør det dog i stigende grad svært for selv dygtige mæglere at få det til at køre rundt på butiksbasis, vurderer Beres. Derfor, mener han, presses salærer ofte i vejret og det bliver uigennemskueligt for kunderne, hvad det helt præcist er man får for sine penge.
Online markedsføring
Derudover mener Beres, at moderne teknologi ikke udnyttes godt nok ift. at gøre salgsprocessen lettere, og for at gøre salget mere effektivt. Beres fortsætter:
“Det er et simpelt eksempel, men prøv at gå ind på Brikks hjemmeside. Der kan du nemt og hurtigt bestille en salgsvurdering online. Det kan man f.eks. ikke hos mange af de traditionelle mæglere. I stedet skal man skrive eller ringe ind, for at bestille en vurdering. Det er selvfølgelig en lille ting, men det viser at der nogle enkle måder, hvorpå man som ejendomsmægler kan gøre det lettere for sig selv og for sine kunder.”
Ifølge Beres gælder det samme princip med online markedsføring.
“Ved hjælp af online markedsføring kan man nå ud til mange flere mennesker end før og samtidigt ramme de rigtige målgrupper meget mere præcist. Derfor er det også inkluderet i vores salær, da vi mener at det er udgangspunktet og som oftest det mest effektive redskab for at sælge boliger i dag. Mange steder ser man dog på online markedsføring som et sekundært add-on, der skal tilkøbes ved siden af de traditionelle annonceringskanaler.”
Effektivisering og strømlining af kunderejser
Beres slutter af med en opfordring:
“Jeg synes det er virkeligt ærgerligt når gentagne analyser viser, at vi er en af de brancher i Danmark, som folk stoler mindst på. Særligt når mange af de udfordringer branchen står med faktisk kan løses relativt simpelt ved at skrue op for brugen af digitale løsninger, som kan give en en mere gennemsigtig og friktionsløs kunderejse for både boligsælgere og købere. Faktisk går netop digitalisering, effektivisering og strømlining af kunderejser utroligt godt hånd i hånd. Det betyder dog ikke at man går på kompromis med god personlig service. Tværtimod betyder det at man kan fokusere på den. Dette er sket inden for de fleste andre brancher det seneste årti og er også den eneste reelle vej frem for ejendomsmæglerbranchen.”