Sponseret indhold

Ejendomsvirksomheder kæmper mest MED byggesagsbehandlingen

Af:

Byggesagsbehandlingen er uden sammenligning den største udfordring, som ejendomsvirksomhederne har med myndighederne – og det bliver kun værre. Det kræver handling fra kommunerne og de ansvarlige politikere, mener EjendomDanmark. 

At få en byggesag igennem er ikke altid en smidig proces. Det kan størstedelen af ejendomsbranchen skriver under på. I en ny analyse fra EjendomDanmark fremgår det, at det er den kommunale byggesagsbehandling, der er den største udfordring i ejendomsbranchens kontakt med myndighederne. Hver anden mener, det er den absolut største – mens hele 94 procent mener, at den er enten den største eller en af dem: 

”Det er jo en alt for høj andel, der støder panden mod en mur af bureaukrati. Kommunerne har også en forpligtelse til at yde en vis service, og det må vi jo konkludere, at de ikke gør i tilstrækkelig tid, som det ser ud nu,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark. Desværre viser analysen også, at det går den forkerte vej. Knap halvdelen peger på, at det er blevet værre i det seneste år, mens den anden store gruppe er dem, der ikke ser forandringer. Blot 5 procent har oplevet forbedringer i en eller anden grad. 

Ventetid betyder ekstraomkostninger
Det er ikke uden omkostninger, når en byggesag trækker ud. Således har hele 3 ud af 4 desuden oplevet, at den kommunale sagsbehandlingstid af en byggesag har givet ekstraregninger. 

”Det er altså ikke omkostningsfrit for virksomhederne, når deres byggesag strander i en alt for høj sagsbunke. Det er jo ikke sådan, at alle udgifter fordufter i samme periode – eller at der kompenseres for den manglende indtægt, mens man venter,” siger Jannick Nytoft. 

Det er dog ikke alene virksomheden, der bliver ramt af de lange sagsbehandlingstider. For projekter går i stå, og det betyder også, at nybyg bliver forsinket, eller at bygninger står tomme længere tid end nødvendigt: 

”Jeg har endnu til gode at møde nogen, der mener, at en byggegrund eller en ejendom i venteposition bidrager mere til lokalsamfundet, end en bygning i brug. Når der flytter mennesker ind i boligerne, eller de kan gå på arbejde på kontorerne, skaber det liv,” siger Jannick Nytoft.

Kommunikationen og kontakten 
Der er særligt to områder, hvor virksomhederne oplever udfordringer: det er kommunikationen og de ringe kontaktmuligheder. 

”Herfra skal der lyde en bøn om, at der sættes fokus på sagsbehandlingstiderne rundt i kommunerne. Andelen med udfordringer er så høj, at det vil være svært ikke at kunne forbedre byggesagsbehandlingen – og vi skal have vendt den dårlige tendens med, at mange oplever, at det går den forkerte vej,” siger Jannick Nytoft. 

Analysen er udarbejdet af EjendomDanmark på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse hos organisationens medlemmer.  

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
1_1
Nyt udstyr kræver ny viden
Artikel billede uden skærelinjer
Gør det enkelt for medarbejderen at rejse sikkert
automationssystemer_CMYK
Ny standard for design af maskiners betjeningssystemer på vej

Læs også

3 hurtige billede
3 Hurtige
PR-foto: Lundgrens Tysk kapitalforvalter går ind på det danske marked – køber DSV-ejendom Arbireo Capital AG, som er specialiseret...
Hillerød senior
Nyt brugerstyret koncept for seniorboliger køber første ejendom
Ejendommen centralt i Hillerød, som selskabet Investering & Seniorbolig har købt, står foran en større ombygning, og måske også...
LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELSBOLIGER FREMSAT - Billede
LOVFORSLAG OM VÆRDIANSÆTTELSER AF ANDELS-BOLIGER FREMSAT
Regeringen har fremsat et forslag der skal klarlægge, hvordan andelsboliger fremadrettet skal værdiansættes. Konkret forlænges valuarvurderingsgyldighed,...