Hos konsulentvirksomheden KLIFO hjælper en række højt specialiserede medarbejdere kunder inden for pharma og biotek med at realisere deres projekter og få dem ud i verden. Og det er en eftertragtet ydelse, så KLIFO vokser konstant.
Konsulentvirksomheden KLIFO, der leverer ydelser inden for udvikling af lægemidler og medicinsk udstyr, er vokset støt de senere år og mener selv, at succesen skyldes en kombination af en alsidig og kompetent medarbejderskare og KLIFO’s Way of Working. Den handler i al sin enkelhed om at sætte kunden i centrum og altid levere engagerede og skræddersyede løsninger.
“Der er stor efterspørgsel på vores kompetencer. Mange af vores kunder er verdensmestre inden for deres egne produkter, men mangler typisk ressourcer eller erfaring med at få produkterne den lange vej igennem udviklings- og godkendelsesprocessen og ud i verden. Og dér kan vi hjælpe. Vores fordel er, at vi har specialister på stort set alle områder og kan matche kundernes høje ambitionsniveau. Og så kan vi både levere delelementer og hele pakken, hvis man ønsker det”, forklarer HR direktør Rikke Dencker.
Fra 24 ansatte til 170 på syv år
Anne Tingsgård er Vice President Regulatory Affairs Solutions og har været i virksomheden i syv år. Da hun startede, var der blot 24 ansatte mod 170 i dag, så det har været en spændende rejse at være med i:
“Det er en anden virksomhed, end da jeg startede, men essensen er den samme. Det handler om at hjælpe kunderne med at udvikle deres lægemidler, og det kan være en svær og usikker proces for nogle virksomheder. Især de mindre biotekvirksomheder har ikke alle kompetencer inhouse – de har planen og ideen, men mangler erfaringen med at komme i mål med produktet. Vi kan både hjælpe med det strategiske og med sparring og konkrete værktøjer. Vi kan også bidrage til det operationelle arbejde og med at skrive og udvikle den endelige dokumentation sammen med kunderne”.
Når vi har et erklæret mål om at levere fleksible og skræddersyede løsninger til kunderne, må vores medarbejdere også selv have et fleksibelt miljø at manøvrere i.
– Rikke Dencker, HR Direktør
Fleksibilitet og flad struktur
Anne Tingsgård er uddannet farmaceut og har tidligere være ansat i store danske pharmavirksomheder. Hos KLIFO sætter hun stor pris på alsidigheden og de mange dygtige kolleger: “KLIFO har været god til at tiltrække højt specialiserede folk fra pharma og biotek, og personligt har jeg aldrig før været et sted med så meget hjernekapacitet – jeg kan stadig blive blæst bagover af, hvor dygtige mine kolleger er. Jeg hører tit mine kolleger sige, at de lærer noget nyt hver dag, og det er ret unikt. Og så er det vildt motiverende, at vi sammen kan være den kompetence, der hjælper andre på vej”.
Om forskellen mellem at arbejde i en stor pharmavirksomhed og så en konsulentvirksomhed som KLIFO siger hun:
“Her er en helt anden form for fleksibilitet, både i tid og sted, som man ikke normalt ser. Der er meget kort vej til direktøren og en grundlæggende tillid, både opad og nedad og til siderne – vi tager ansvar for hinanden, og det er virkelig vigtigt”.
Det kan Rikke Dencker nikke genkendende til: “Vi arbejder med en meget flad og transparent struktur – også helt konkret i kontorlandskabet. Når vi har et erklæret mål om at levere fleksible og skræddersyede løsninger til kunderne, må vores medarbejdere også selv have et fleksibelt miljø at manøvrere i”.
Det handler om at forstå kunden
Også Project Manager Thomas Eskildsen er begejstret for den flade struktur og de kompetente kolleger. Efter 9 år i medicinalindustrien kom han for tre år siden til KLIFO, da en tidligere kollega spurgte, om ikke han ville overveje en stilling her. “Ved mit allerførste møde talte jeg med Klas Rådberg (nuværende VP i KLIFO, red), og jeg var helt hooked med det samme. Alle jeg mødte var meget åbne og tillidsfulde, og det hele virkede meget ligetil. Jeg kom fra en mere traditionel virksomhed med hierarki og masser af dertilhørende politik, så hos KLIFO var det en helt ny verden, der åbnede sig”.
Alligevel var det ikke helt uden betænkeligheder, at Thomas Eskildsen skiftede kurs i sit arbejdsliv: “Mit store forbehold var salg. Jeg troede, jeg skulle være en slags sælger og pådutte kunderne produkter – men da jeg kom ind og mærkede, hvordan det rent faktisk foregår, så er det jo slet ikke sådan. Det handler om, at vi kan hjælpe nogle virksomheder, der virkelig har brug for os – det er nærmest det modsatte af at pådutte”.
Jeg kom fra en mere traditionel virksomhed med hierarki og masser af dertilhørende politik, så hos KLIFO var det en helt ny verden, der åbnede sig
– Thomas Eskildsen,Project Manager
Partnerskaber er vigtige
Så i stedet for at sælge, anvender Thomas tiden med at lede projekter, der kan strække sig fra fire timer til ti år – altid i tæt samarbejde med både kunder og kolleger:
“Vores kunder ved alt om deres specifikke område, men de mangler ofte konkrete værktøjer til at komme videre med fx klinisk udvikling, og det har jeg meget erfaring med. Det handler ofte om at forstå kunderne og deres behov, for i mange tilfælde ved de ikke, hvad de reelt set har brug for. Men her kan jeg rådgive dem og lede dem på rette spor – som en slags kombineret fødselshjælper, pædagog og konsulent. Det er virkelig vigtigt at kunne bygge relationer i mødet med kunden, og så skal man være omstillingsparat, for vi bygger som regel båden, mens vi sejler”.
Det tætte og tillidsfyldte samarbejde med kunderne er en fast del af kulturen hos KLIFO. Alle nye medarbejdere trænes i KLIFO’s Way of Working, så de bliver mere bevidste om, hvordan man indgår partnerskaber med kunderne og leverer værdiskabelse. På en årlig strategidag vender alle medarbejderne for en stund blikket indad, i stedet for som i dagligdagen altid at have fokus udad på kunderne.
“Ofte har nye medarbejdere i KLIFO en forestilling om, at de skal komme og øse ud af deres viden, men i virkeligheden handler det også om at tage ind og lære noget selv. Her kommer man til at arbejde med højtspecialiserede mennesker, så man skal være nysgerrig for at arbejde her – også selvom man har været her længe. Og så skal man kunne køre flere spor ad gangen, for i modsætning til større, etablerede pharmavirksomheder, så er man typisk tilknyttet flere projekter af gangen her, siger Thomas Eskildsen. Han får også det sidste ord i forhold til, hvad KLIFO kan tilbyde erfarne specialister, som de ikke finder andre steder:
“Det er helt klart at man gør en forskel. Helt konkret og målbart. Jeg oplever en høj grad af taknemmelighed fra kunderne, og det er faktisk ret vildt”.