Ønsket om en grønnere profil får stadigt flere virksomheder til at skifte deres gamle gaffeltrucks ud med mere energieffektive af slagsen. En af de mest toneangivende producenter inden for elektriske gaffeltrucks er Mitsubishi Forklift Trucks, der netop har lanceret Mitsubishi EDiA XL, der for alvor giver de brændstofs drevne gaffeltrucks baghjul.
Selv om de lyder meget moderne, så er eldrevne gaffeltrucks langt fra nogen nyhed. Rent faktisk har de udført tunge løft både til og fra store højder i mere end 30 år rundt om på såvel danske som udenlandske arbejdspladser. Og samtidig med at have flyttet store mængder af varer, har de også flyttet grænserne for, hvad man kan forvente sig af en el-truck. Det fortæller Lars Baltzer Eriksen, Sales Director i Mitsubishi Forklift Trucks – Logisnext Denmark A/S, der er totalleverandør af gaffeltrucks og lagerudstyr: ”De elektriske gaffeltrucks er ikke alene blevet større og mere moderne. De kan også meget mere i dag, end de kunne tidligere. Som for eksempel at køre udenfor i al slags vejr! De er nemlig blevet mere vejrbestandige. Og det gælder naturligvis også for Mitsubishi EDiA XL, som vi venter os meget af.”
Dermed kan der endelig gøres op med tidligere tiders forestillinger om, hvilke trucks man bruger hvor. Hvor gas- og dieseldrevne gaffeltrucks fortrinsvis blev anvendt udendørs og el-drevne var henvist til at arbejde indendørs i læ for vejr og vind, forholder det sig anderledes i dag. Dermed bryder den seneste model fra Mitsubishi Forklift Trucks for alvor med nogle af de største udfordringer netop eldrevne gaffeltrucks har været oppe imod.
Bryder med gamle forestillinger
En anden åbenlys udfordring har været driftstiden. For hvad nytter det at køre miljørigtigt, hvis man går i stå midt i arbejdet? Sådan er det ikke længere, og med alle modeller fra Mitsubishi Forklift Trucks er det intet problem at køre en hel arbejdsdag på blot en enkelt opladning. Ved at lade om natten er maskinen klar til at køre næste morgen. Og er der tale om virksomheder med to- eller treholdsskift, er det muligt at skifte batteriet ud, så det ene kan lade, mens man kører på det andet. Mitsubishi Forklift Trucks modellerne kan også leveres med Litium Ion-batterier, lig dem man kender fra biler, hvor der er mulighed for at lynoplade i pauserne.
”Holder man alle sine pauser, og vælger at sætte Litium Ion-batteriet til opladning imens, er det rent faktisk muligt, at trucken kan køre i døgndrift,” forklarer Lars Baltzer Eriksen.
Caring & Daring – udfordrer, hvor det gør ondt
Dermed er eldrevne gaffeltrucks som Mitsubishi EDiA XL et yderst ligeværdigt alternativ til de traditionelle gaffeltrucks. Både når det gælder styrke, holdbarhed, komfort og ydeevne. Men hos Mitsubishi Forklift Trucks – Logisnext Denmark A/S, er man mere end blot leverandør af miljørigtige gaffeltrucks.
”Der, hvor vi adskiller os markant, er med vores såkaldte ”Caring & Daring”-koncept, som ganske enkelt går ud på altid at yde den bedste og mest værdifulde service overfor vores kunder,” forklarer Lars og fortsætter: ”Det betyder at vi varetager vores kunders interesser – men også, at vi ikke er bange for at udfordre dem der, hvor det måske gør ondt. Det kan for eksempel være i situationer, hvor kunderne har valgt dyre reparationer på deres trucks i stedet for at skifte dem ud, hvilket på sigt ville have været både bedre, billigere og ikke mindst mere miljørigtigt.”
Hos Mitsubishi Forklift Trucks – Logisnext Denmark A/S ser man det derfor som sin fornemmeste opgave ikke blot at levere en vare, men også en service, der betyder, at kunderne får det optimale ud af varen. Der sker blandt andet gennem indsamling af data, hvor det er muligt at se antal timer den enkelte maskine har kørt, hvilke dele der typisk går i stykker m.m.
Går i dialog med kunderne om de grønne muligheder
Ved at analysere disse data giver det en unik viden om den enkelte truck og samlede flåde, men også mulighed for at rådgive kunderne om hvorledes de kan optimere den daglige drift på flere forskellige parametre, som for eksempel at reducere antallet af skader, øge effektiviteten og reducere omkostningerne. Når det gælder Mitsubishi EDiA XL er målgruppen typisk større produktionsvirksomheder, der har brug for at håndtere tungere gods. Det kan være bryggerier, der skal laste pallevis af øl eller trælasthandler, der har behov for at kunne flytte tungere varer fra et sted til et andet. Men det kan ifølge Lars være forbundet med store overvejelser at skifte ud i maskinparken. Ikke mindst hvis man ønsker at skifte til eldrevne maskiner.
”I Logisnext går vi gerne i en dialog omkring mulighederne med vores kunder. Vi kigger på, hvad det vil koste for den enkelte virksomhed at investere i en gaffeltruck som for eksempel Mitsubishi EDiA XL – og om det overhovedet kan betale sig. Som vi siger, det skal give mening.”
Heldigvis er der flere og flere virksomheder, der får øjnene op for fordelene ved at køre grønt og med Mitsubishi Forklift Trucks og EDiA XL er de godt kørende.