Materialelogistik er en helt ny disciplin i byggeriet, men meget tyder på, der er god brug for den. SiteHub har i hvert fald fået succes med konceptet på relativt kort tid, og ambitionen er at blive løsningsleverandør til hele den danske byggebranche
Inde i gården står en stribe skurvogne stablet oven på hinanden, og ude på gaden står en containerlignende trækonstruktion til opbevaring af materialer. Men ud over et mylder af mennesker iført arbejdstøj og sikkerhedshjelm, er der ikke andet, som signalerer, at det her er en byggeplads. Der er heller ikke skygge af byggeaffald. Faktisk er der så rent og rydeligt, at man skulle tro, projektet for længst var afsluttet. Det er også lige præcis det, der er tanken. Adressen er Bredgade 40 i det indre København, og inde i bygningen er håndværkere fra Jeudan Build i fuld gang med at modernisere en ældre kontorbygning, så aktivitet er der masser af. Men uden for slentrer Ulrik Branner afslappet rundt og fortæller om hemmeligheden bag den lidt usædvanlige oplevelse. Han er nemlig administrerende direktør i firmaet SiteHub.
Specialist i materialelogistik
”SiteHub er et firma, der har specialiseret sig i materialelogistik, og vores grundlæggende forretningsfilosofi bygger blandt andet på, at 10 pct. af materialerne på en byggeplads enten forsvinder eller bliver stjålet, hvilket kan udgøre helt op mod 5 pct. af byggesummen”, siger Ulrik Branner. Desuden anvender håndværkerne 18 pct. af arbejdstiden til at håndtere eller lede efter materialer, så potentialet for forretningsoptimering er stort.
”Opgørelser viser, at byggematerialerne i gennemsnit flyttes rundt på byggepladsen ikke mindre end 7 gange efter, de er blevet leveret, og det er ren spildtid”, fortæller Ulrik Branner videre.
SiteHub tilbyder sig altså som ekstern partner til entreprenører og bygherrer, der ønsker at slippe for alt bøvlet med materialehåndtering, og set ud fra de tal, der nævnes her, er forretningsmodellen åbenlys for alle parter.
Der er også fokus på miljøet
Det er imidlertid ikke kun det, der har givet Ulrik Branner ideen til SiteHub. Miljø, klima og grøn omstilling spiller ligeledes en stor rolle, og det er ikke faktorer, der blot skal anskues ud fra det faktum, at 35 pct. af verdens affald stammer fra byggeriet og, at 30 pct. af Danmarks CO2 udledning kommer fra byggeriet. Det kan være lidt svært at forholde sig til. Til gengæld er det meget konkret, hvordan man i dag skal opføre sig i f.eks. snævre bymiljøer.
”Byggepladserne bliver stadig mere komplekse samtidig med, at miljøkravene til stadighed strammes op, når det f.eks. gælder støj- og affaldsgener. Desuden er pladsen ofte ganske snæver, hvilket kan gøre byggepladsen til et sandt mareridt. SiteHub tager sig derfor ikke kun af levering af byggematerialer på rette tid og sted fra nærlagre etableret andre steder i lokalområdet, men sørger også for oprydning.
Det første firma af sin slags
SiteHub er det første firma af sin slags i Danmark, og projektet i Bredgade i København er så at sige premieren på det nye forretningskoncept. Ifølge Ulrik Branner er man imidlertid blevet så godt modtaget i den danske byggebranche, at man nu er gået ind i endnu et projekt, nemlig i Carlsberg Byen, idet den primære målgruppe er byggeprojekter til en værdi på mere end 100 mio. kr. i bynære områder.
Et projekt skal nemlig have en vis størrelse, førend det for alvor giver mening at hyre en materiale- og logistikfacilitator ind. Til gengæld kan de økonomiske konsekvenser være store, hvis bygherrer eller entreprenør selv skal håndtere de udfordringer, eksempelvis forskydninger i tidsplanen kan have, når man skal til at genberegne konsekvenserne videre ned gennem processen, f.eks. levering af materialer.
Vil være ren teknologileverandør
”Det kræver teknologi, og den er vi i fuld gang med at udvikle. Man kan sige, at SiteHub som firma netop nu er i gang med at tage sin egen medicin og teste konceptet af, men planen er, at vi om 2-3 år udelukkende skal være teknologileverandør og levere fundamentet til partnere, der ønsker at etablere sig som materiale- og logistikfacilitator. Det er altså kun, mens vi er i udviklingsfasen, vi selv er til stede på byggepladsen”, uddyber Ulrik Branner.
Hvis det skal kunne lade sig gøre, siger det sig selv, at løsningerne fra SiteHub skal kunne kommunikere med de løsninger, der i øvrigt anvendes i byggebranchen. Målet er i sidste ende at binde data sammen i en velfungerende end-to-end løsning, hvilket er en ambition, der spiller meget fint sammen med den digitaliseringsproces, der i øvrigt finder sted i byggebranchen netop i disse år.
Led i branchens digitaliseringsproces
Det er en digitaliseringsproces, der både skal være med til at give bedre byggeri som sådan og effektivisere selve byggeprocessen. I den forbindelse kommer netop sådan noget som logistik til at spille en markant rolle. Som eksempel nævner Ulrik Branner, at en typisk lastvogn kun er fyldt 25 pct. i forhold til det volumen, den kan rumme, hvilket betyder, at der ligeledes er et stort potentiale at hente også i selve transporten af materialerne.
SiteHubs nye forretningskoncept skal derfor også ses i lyset af de generelle bestræbelser, der ikke blot er i gang for at optimere landets byggepladser, men også gøre dem mere grønne. En proces, som eksempelvis en tidligere overborgmester i Københavns Kommune satte i gang allerede for flere år siden blandt andet ved at arbejde for flere eldrevne entreprenørmaskiner.