Vi står med et paradoks. På den ene side har behovet for at rejse kollektivt og klimavenligt aldrig været større. På den anden side har corona-pandemien i stort tal sendt passagererne ud af den offentlige transport, og i mange tilfælde over i sorte transportformer. Den vigtigste udfordring for aktørerne i den offentlige transport er at sikre, at passagererne finder tilbage i den offentlige transport – og det arbejdes der intensivt på.
Nu gik det ellers så godt. Det gik i den rigtige retning. År 2019 satte rekord med hele 316 mio. rejser i den offentlige transport på Sjælland og øerne. Flere og flere valgte at rejse sammen og klimavenligt. Men så kom coronaen, og i dag er det kun ca. to-tredjedele, der rejser med kollektiv trafik i forhold til før pandemien brød ud. Rejsetallet har ikke været så lavt i langt over 20 år. Hvad er det egentlig, der er sket – hvor er de kollektivt rejsende forsvundet hen? Det har Den Hybride Arbejdsplads talt med Rune Jon Jensen om. Han er sekretariatschef for Din Offentlige Transport, DOT.
”Dels har nogle af vores rejsende købt en bil eller en bedre cykel. Dels har corona-pandemien åbnet vores øjne for alternative måder at strukturere vores arbejdsliv på, og som efter al sandsynlighed fører til blivende ændringer i borgernes arbejds- og trafikmønstre, hvor flere arbejder hjemme. I hvert fald noget af tiden,” siger Rune Jon Jensen.
”Det ville være en meget ulykkelig konsekvens, hvis det samlet set ender med at flere mennesker vælger sorte transportformer frem for de grønne og klimavenlige løsninger. Det går ikke. Derfor går vores bestræbelser i et og alt ud på, at få de rejsende tilbage i den offentlige transport. For klimaets og samfundets skyld. Det er vores fornemmeste opgave i DOT,” understreger Rune Jon Jensen.
Den offentlige transport har aldrig været bedre
Nedgangen i brugen af den offentlige transport er så meget desto bemærkelsesværdig når man tager i betragtning, at det sker på et tidspunkt, hvor den offentlige transportinfrastruktur aldrig har været bedre og mere udbygget på Sjælland og øerne end den er i dag. Dertil kommer – selvom det måske ikke altid er det indtryk man kan få, når snakken går mand og mand i mellem –at regulariteten hører faktisk til blandt de højeste i verden; altså at tog, busser og metro som helhed kører til tiden. Efter sekretariatschefens opfattelse er der ingen tvivl om, at kunderne ønsker at træffe det rigtige valg. Men under corona-pandemien har mange fået nye rutiner – som for eksempel at køre i bil – selv der hvor der er glimrende muligheder for at rejse offentligt.
”Vi skal hjælpe borgerne med at finde tilbage til den offentlig transport. Det gør vi ved i samarbejde med vores kunder at finde ud af, hvad der skal til, for at det bliver endnu mere attraktivt at rejse med bus, tog og metro,” siger Rune Jon Jensen.
Nyt fleksibelt månedskort
DOT satte sig for at undersøge kundernes aktuelle behov efter at coronaen har sluppet sit værste tag i samfundet. Undersøgelsen viste, som ventet, at mange borgere har fået nye arbejdsmønstre, hvor der arbejdes hjemmefra eller på distancen i noget af tiden, og på kontoret eller den fysiske arbejdsplads i en anden del af tiden. Samtidig kom det frem, at passagererne ofte ikke på forhånd ved, præcis hvordan denne fordeling ser ud på uge- eller månedsbasis, og derfor heller ikke ved lang tid i forvejen, og hvilke dage, hvor der er behov for at rejse frem og tilbage. Det førte frem til udviklingen af et nyt fleksibelt pendlerkort, som DOT kalder Pendler20. Målrettet den, der skal med tog, bus eller metro for at nå frem til den fysiske arbejdsplads to-tre dage om ugen. Og hvor det klassiske månedskort var i risiko for at blive valgt fra, fordi det ville blive for dyrt i forhold til antallet af faktiske rejsedage.
Andre forbedringer på vej
Pendler20 er et af flere eksempler på, hvordan DOT tilpasser den offentlige transport på Sjælland og øerne sammen med kunderne. Og der er flere forbedringer på vej i pipelinen, nogle af teknologisk karakter. F.eks. at en app kan give dig endnu mere præcis og målrettet trafikinformation for dig som rejsende. Udviklingen af nye tjenester foregår i dialog og samarbejde med DOTs kunder for at sikre, at det er kundernes behov der tilgodeses.
”Vi skal også forstærke mulighederne for at integrere de forskellige grønne transportformer i den kollektive trafik. F.eks. er det vigtigt, hvilket vi også ved fra kundeundersøgelser, at vi bliver endnu bedre til at skabe rum for at kunne tage cyklen med i den offentlige transport,” påpeger Rune Jon Jensen.
Trafiksystemerne skulle gerne bidrage til at understøtte fleksible arbejds- og livsmønstre.
”Vi kender ikke fremtidens pendlermønstre endnu, men vi ved, at det er nødvendigt, at alle dele af samfundslivet skal bidrage til den grønne omstilling, og den udvikling vil vi i DOT gerne være en del af,” slutter Rune Jon Jensen.
Andre forbedringer på vej
Pendler20 er et af flere eksempler på, hvordan DOT tilpasser den offentlige transport på Sjælland og øerne sammen med kunderne. Og der er flere forbedringer på vej i pipelinen, nogle af teknologisk karakter. F.eks. at en app kan give dig endnu mere præcis og målrettet trafikinformation for dig som rejsende. Udviklingen af nye tjenester foregår i dialog og samarbejde med DOTs kunder for at sikre, at det er kundernes behov der tilgodeses.
”Vi skal også forstærke mulighederne for at integrere de forskellige grønne transportformer i den kollektive trafik. F.eks. er det vigtigt, hvilket vi også ved fra kundeundersøgelser, at vi bliver endnu bedre til at skabe rum for at kunne tage cyklen med i den offentlige transport,” påpeger Rune Jon Jensen.
Trafiksystemerne skulle gerne bidrage til at understøtte fleksible arbejds- og livsmønstre.
”Vi kender ikke fremtidens pendlermønstre endnu, men vi ved, at det er nødvendigt, at alle dele af samfundslivet skal bidrage til den grønne omstilling, og den udvikling vil vi i DOT gerne være en del af,” slutter Rune Jon Jensen.