Leder du også efter den skarpeste kandidat på markedet? En proaktiv og selvstændig type, der altid giver en ekstra hånd med, er favorit til årets kollega og i øvrigt også lige har løbet et maraton? Du har en ønskeliste. Det har de fleste jobsøgere også.
I et marked, hvor de skarpe kandidater er mere ombejlede end eks-Paradise-deltagere på den lokale Crazy Daisy, må du gøre en indsats, når du forfatter jobannoncen. Så træk i håndbremsen, næste gang autopiloten griber efter ønskelisten. Prøv i stedet at sætte dig på den anden side af bordet: Hvordan ser din drømmekandidats ønskeliste mon ud?
Tænk udefra og ind
Kandidaterne er blevet kræsne, og for de fleste er et job meget mere end en månedlig lønseddel. Det skal give mening. Det skal være udfordrende. Det skal være noget, vi gerne vil fortælle om til næste middag hos svigermekanikken. Vores job siger noget om os og det, vi har valgt at bruge vores tid på. Husk på, at du er i konkurrence med mange andre annoncer til samme slags stilling. Så hvorfor skal drømmekandidaten vælge at bruge sin tid hos dig? Hvad er spændende ved jobbet? Og ved afdelingen? De eftertragtede kandidater sidder sandsynligvis allerede lunt og godt i en attraktiv stilling, så de skal have de gode grunde til at skifte job serveret på et sølvfad. Så hvad kan du lokke med? Det er her, du skal have din indre sælger i spil.
Stil skarpt på din målgruppe
For at finde de gode “selling points” skal du først stille skarpt på den kandidat, du er på udkig efter. Er det en sulten sælgertype? En strukturbevidst bogholder? Eller en ivrig studerende? Vi er allesammen forskellige. For nogle vil muligheden for at lede et stort internationalt projekt være uimodståelig. For andre vil det være et fabelagtigt team med hang til bordtennis og en kageordning, der ville gøre La Glace misundelige. Du kan nok se, hvor vi vil hen: Forskellige ting motiverer forskellige typer, og i din nye rolle som sælger er det din fornemste opgave at stille skarpt på netop det, der motiverer din drømmekandidat. Mangler du inspiration, kan du måske alliere dig med en kollega, der har en lignende rolle i teamet – eller med den, som forlader stillingen. De kan nok fortælle dig, hvad der oprindelig lokkede dem til at søge stillingen, og hvad der fik dem til at blive i al den (forhåbentligt lange) tid. Og når du har dine selling points i hus, er der ingen grund til at gemme esserne oppe i ærmet. Smid dit trumfkort på bordet allerede fra første sætning, og vind læserens opmærksomhed.
Jamen, kommer jeg ikke til at oversælge?
Selvfølgelig skal du være troværdig, når du sælger jobbet. Ingen tomme løfter og fluffy floskler om dynamiske virksomheder i vækst. Grav dig i stedet ind til, hvad der er særligt ved netop dette job og din virksomhed – og sæt ord på det. At sælge er ikke nødvendigvis at blære sig. Det handler om at gøre det klart for din læser, hvad du kan tilbyde. Ligesom jobansøgningen er kandidatens mulighed for at vække din interesse, er jobannoncen din mulighed for at fortælle om de ting, du er stolt af ved din virksomhed og den stilling, du skal have besat. Så lad din begejstring smitte. Den har det med at fange de bedste kandidater.