Life science-virksomhederne har brugt corona-pandemien som anledning til at øge tempoet, når det gælder udvikling og innovation. Fremtiden byder på mere direkte kommunikation med patienterne, strategisk samarbejde med tech-virksomheder om personaliseret medicin og prispres, forudser EY.
Corona-pandemien har tvunget life science-virksomhederne til at transformere sig på flere fronter. Mange af de trends og tendenser, som kun har været synlige længere ude i horisonten, er rykket nærmere. Det gælder tendenser som digitalisering, data og personalisering, og både internt i drift og udvikling, og når vi taler om marked, kunder og salg.
Life science-industrien innoverer blandt andet med virtuelle forsøg, der supplerer de klassiske fysiske forsøg. Samtidig er det efterhånden blevet normalen at foretage markedsføring og produktlanceringer ved virtuelle salgsmiljøer, når man ikke længere kan mødes ved de årligt tilbagevendende messer.
”Det kræver megen disciplin at komme ud til kunderne på denne facon,” siger Christian S. Johansen, nordisk leder for EY’s Life Sciences branchegruppe.
Offentlig bevågenhed kalder på direkte kommunikation til patienterne
En global sundhedskrise som corona-pandemien har frem for alt skabt stigende offentlig opmærksomhed om lægemiddelprodukter.
”Den aktuelle og intense debat i offentligheden om kvaliteten af bestemte vacciner og forhold, der relaterer sig til producenterne, og deres kontraktlige forpligtelser er et godt eksempel på at der kan være endog megen stor offentlighed bevågenhed og at life science skal være forberedt på at kunne rykke hurtigt, og kommunikere direkte til såvel patienter som beslutningstagere,” påpeger Christian S. Johansen.
Forstærket brug af data
En anden tendens er øget brug af data.
”De rigtige typer data kan tilføre virksomhederne utrolig megen værdi. Hele processer som f.eks. forsyningskæder kan udvikles og finjusteres gennem data. Her handler det om at identificere de datasæt, der allerede findes i virksomheden, men som ofte vil være skjult eller underbelyst. Det kan også være data, der er kendt i forvejen, men som giver ny indsigt ved at blive kombineret på ny vis,” forklarer Christian S. Johansen.
Personaliseret medicin og samarbejde med tech
Endnu en tendens er den personaliserede medicin, der er målrettet og designet til den helt konkrete patient. Det bliver et kvantespring for life science, men vil kræve meget store mængder data. Det vil også stille meget store krav til produktionen i den forstand, at der bliver tale om en meget specialiseret produktion i ganske få enheder.
”Data er i sagens natur en kernekompetence for tech-virksomheder. Derfor tror jeg, vi i fremtiden vil se flere interessante strategiske samarbejder mellem life science og tech-virksomheder i de kommende år i forhold til dataarbejdet, når det gælder personaliseret medicin,” siger Christian S. Johansen.
Den personaliserede medicin vil uden tvivl blive ledsaget af en regulatorisk overbygning, hvilket igen vil kalde på kompetencer i forhold til persondatabeskyttelse, både nationalt og internationalt, herunder på EU-niveau.
Prispres fremtvinger mere innovation
Med en aldrende befolkning i Europa og andre dele af verden
vil samfundenes udgifter til medicin alt andet lige stige, og det vil lægge pres på producenterne for at mindske avancen eller udvikle alternative produkter.
”Det presser life science-virksomhederne til at blive endnu mere innovative. Fra EY’s side rådgiver vi bl.a. ved at se på virksomhedens pipeline, licensaftaler og R&D-prioriteringer. Samtidig er alle markeder, alene i Europa, ganske forskellige, og i den sammenhæng nyder vi som globalt konsulenthus godt af, at vi kan sammensætte internationale teams, når vi hjælper en kunde med at navigere i det internationale landskab for lægemidler,” forklarer Christian S. Johansen.
”Vi foretrækker at se holistisk på en kundeopgave. Det kan være spørgsmål i relation til eksempelvis strategi, markedstrends, risikostyring, kapitalmarkedsforhold, værdiansættelse, M&A, skat – og hvis vores spidskompetence befinder sig i et andet land, så bringer vi gerne de rette medarbejdere ind i teamet,” slutter Christian S. Johansen.