Ejendomsselskabet står foran at skulle åbne sit nyopførte såkaldte Hubnordic i Ørestad. Men netop nu tager potentielle lejere sig god tid til at tænke sig om. Adm. direktør Søren Risager-Hansen tror dog, at de snart vil komme tilbage: En hel branche står klar til at tilbyde dem den fleksibilitet, de allerede ønskede sig før coronakrisen.
Om nu blot tre måneder flytter den første lejer ind i KLP Ejendommes nyopførte, 50.000 kvm. store kontorejendom på Kay Fiskers Plads i Ørestad. Et par måneder senere, den 1. september, er der officiel grand opening.
Det er begivenheder, som selskabet har set meget frem til over den årrække, hvor konceptet er udtænkt, og hvor ejendommen er projekteret og bygget. Man glæder sig stadigvæk, men adm. direktør Søren Risager-Hansen lægger heller ikke skjul på en hvis ærgrelse over det marked, man kommer ud i. Et marked, der endnu er præget af coronakrisens usikkerhed, og hvor mere eller mindre alle potentielle lejere gerne vil vente så længe som muligt med at træffe konkrete beslutninger.
”Vi kan mærke, at der er en efterspørgsel, men at virksomhederne fornuftigt nok gør sig nogle overvejelser omkring fremtiden. Hvor meget mindre areal skal de f.eks. bruge, fordi medarbejderne arbejder mere hjemmefra, og skal de justere deres forventninger til den fremtidige udvikling? Det er deres bekymringer, mens vores bekymring er, at alle processer trækker ud,” siger Søren Risager-Hansen, der understreger, at både han og ejerne – KLP; Norges største pensionsselskab – har uformindsket tiltro til det langsigtede potentiale, og at de har tålmodigheden til at vente på at få deres forventninger opfyldt.
Nyt koncept
KLP kalder sit koncept Hubnordic. Der ligger i det, at man blander store og små lejere og på den måde opnår en optimal dynamik, hvor der er rige muligheder for hurtigt både at op- og nedskalere pladsen til de enkelte lejere. Samtidig kan deres medarbejdere dele faciliteter af mere social art – alt lige fra den daglige frokost i kantinen over fitness til en fadøl eller to i fredagsbaren.
Det er et koncept, som KLP vil udbrede til flere af sine ejendomme, men ejendommen på Kay Fiskers Plads bliver flagskibet i det hele. Ikke blot fordi den er den nyeste, og er specielt opført til formålet, men også fordi KLP midt i al Ørestads beton og infrastruktur nærmest laver sin helt egen by med butikker, restauranter og andre servicevirksomheder, som såvel medarbejderne i huset som andre i kvarteret kan gøre brug af i en travl hverdag.
Co-working på dagsordenen
Men det vigtigste element i Hubnordic er og bliver fleksibiliteten – det, at lejerne ikke hænger på huslejeregninger måneder eller endda år frem, hvis de har behov for at neddrosle aktiviteterne, og omvendt at de også hurtigt kan få flere kvadratmeter til rådighed, uden at de behøver kigge efter helt andre lokaler.
Det er alt sammen en del af den co working-dagsorden, der var stor før coronakrisen. Søren Risager-Hansen fornemmer, at lejerne ikke har glemt den, selv om der nu gennem godt et år har været mange andre ting at bekymre sig om – også i henseende til arbejdsformer.
Mange udlejere, herunder KLP, har reageret ved at tilbyde kortere vilkår i lejeaftalerne. Det lyder meget storsindet, men givet at man kan få det store puslespil til at gå op, så man også hurtigt kan få nye lejere ind, er det i praksis ikke nogen stor ofring for et ejendomsselskab, anfører Søren Risager-Hansen.
”Hvis man bare forholder sig skarpt til erhvervslejeloven, lægger den ikke just op til fleksibilitet. Den giver mulighed for at aftale en periode med uopsigelighed, og derefter et løbende opsigelsesvarsel på typisk seks måneder. Det er en ret fleksibel position for en lejer at stå i, at de kan ændre deres engagement inden for så kort tid. Men for os udlejere er det ikke specielt attraktivt. Vi står bare med en periode på seks måneder, hvor vi ikke rigtigt ved, hvad der sker, og hvor vi heller ikke kan planlægge noget andet,” siger Søren Risager-Hansen.
Hjemmearbejdere vender tilbage
Men lige nu og her er en af de store jokere altså, i hvilket omfang hjemmearbejde forbliver almindeligt for kontorfolket, således at der vil være tilsvarende mindre brug for klassiske kontorlokaler.
De fleste i ejendomsbranchen tror ikke, at den varige forandring vil være specielt stor. Den vurdering tilslutter Søren Risager-Hansen sig, bl.a. fordi det for mange virksomheder vil være en stor ulempe, hvis ikke medarbejderne møder ind, i det mindste en stor del af tiden. ”Udvikling og innovation sker ikke via en skærm,” som han siger.
Men et andet element er, at det også i høj grad handler om, hvad medarbejderne ønsker. Og her kan man ikke uden videre oversætte vilkårene i verdens metropoler til danske forhold.
”Hvis man f.eks. arbejder i London City, men ikke har råd til at bo der, så man skal bruge flere timeres transport på at komme til og fra arbejde hver dag, giver hjemmearbejde en kæmpe tidsbesparelse i hverdagen. Det kan virkelig omsættes til værdi familien. Men i Danmark er der jo ikke mange, der har så lang pendlingstid,” siger Søren Risager-Hansen.
Han forventer, at når coronakrisen klinger ud, og usikkerheden om fremtiden bliver mindre, kommer der en ketchup-effekt, hvor mange virksomheder på én gang vil gøre alvor af de overvejelser om at flytte, de har gjort sig ikke bare under krisen, men også før den.