Mercedes-Benz CPH City åbnede sidste år en helt ny form for showroom, centralt i Københavns Sydhavn. Rigtig mange har allerede fået øjnene op for de nye muligheder for at købe eller lease alt fra firmabiler til varevogne.
Hvor går man hen, hvis man skal kigge efter ny bil? Typisk til et anonymt industriområde i udkanten af byen, hvor bilforhandlerne ligger linet op på stribe. Men flere steder i udlandet går tendensen mod at flytte de eksklusive bilforretninger ind i selve storbyerne, og sidste år kom den tendens også til København, da Mercedes-Benz CPH City åbnede et stort showroom i en historisk bygning i Sydhavnen.
Nemt tilgængeligt
Mercedes-Benz CPH har i forvejen forretninger i Hørsholm og Søborg, men ambitionen med afdelingen i Sydhavnen var at komme helt tæt på kundernes dagligdag. Arbejder du i byen, kan du nu svinge forbi på vejen til og fra arbejde. Og når den nye metrostation ved Mozarts Plads åbner, bliver det også nemt at komme til med offentlig transport.
”Det giver simpelthen ikke mening at blive ved med at tænke bilhuse, som man altid har gjort det. Vi er nødt til at vende tankegangen rundt og bygge vores forretning ud fra kundernes perspektiv. Og hvorfor skal de altid køre ud af byen for at besøge os? Hvorfor er vi ikke der, hvor de er?”, lyder det retoriske spørgsmål fra direktør for Mercedes-Benz CPH, Lars Simper.
Ny form for showroom
I det nye showroom har man ikke blot nytænkt placeringen, men også forsøgt at skabe en helt ny form for kundeoplevelse. Huset rummer både afdelinger for nye og brugte personbiler, erhvervsbiler samt et fuldt udstyret serviceværksted, men uanset hvad dit ærinde er, modtages du udenfor af en Car Jockey, der hjælper dig med at parkere og finde ind.
Indenfor modtages du af en Star Assistant – en form for receptionist – der kan hjælpe dig videre. Er du bare inde for at snuse, får du lov at gå i fred og ro, men ønsker du hjælp, kan hun tilkalde en produktekspert. Og kunderne har taget godt imod konceptet, forklarer Johnny Bruun-Pedersen, der er salgschef i forretningen i København.
“Det er jo et helt nyt koncept, hvor vi i princippet har rykket sælgerne ud af showroomet, så kunderne kan få lov at fokusere på bilerne og fordybe sig i detaljerne. Rådgivningen foregår sammen med en produktekspert, som kan fortælle om forskellene på bilerne eller arrangere en prøvetur. Når man så på et tidspunkt føler sig klædt på til at handle, møder man en sælger, der kan hjælpe med papirarbejdet”.
Nemt og overskueligt
Showroomet har åbent fra 8 til 17.30, og du kan enten gå ind fra gaden eller bestille tid på forhånd. Du finder både nye og brugte biler, der kan enten købes eller leases, så der er et bredt spektrum af muligheder – hvilket ifølge Johnny Bruun-Pedersen er en af styrkerne hos Mercedes-Benz CPH City: “Vores A-klasse og C-klasse er altid et hit, og lige i øjeblikket mærker vi en stor interesse for både korttidsleasing og flexleasing på brugte biler”.
Uanset valg kan du få hjælp til at konfigurere din bil online, mens du taler med produkteksperten eller sælgeren. Alt foregår enkelt og fleksibelt via tablets, ligesom du kan se mulighederne på de store skærme i forretningen og få virtuelle konfigurationer og konkrete tilbud tilsendt via en mail med det samme.