Ingen spiser den samme ret hver dag. Men mange afholder møder og konferencer på samme måde uge efter uge – år efter år. Nøglen til et godt møde er, at man altid tilpasser mødested, foredrag, form, facilitering og events, så alt er målrettet det resultat, man vil have ud af mødet. Det kræver to ting: Man skal kende sine muligheder, og man skal turde at prøve noget nyt.
Det er super spændende at prøve alt det nye inden for it og involverende møder, og det er fantastisk at koble en sjov event på mødedagen og invitere en kendis som foredragsholder. Men de bedste møder får man faktisk først, når man ikke lader sig dupere af mulighederne i sig selv, men derimod vælger det, som passer præcis til formålet med netop dette ene møde. Man skal vælge mødesteder, events, foredragsholdere, facilitatorer osv. ud fra én eneste ting: Hvad vil jeg opnå med det hele!
”Vi synes jo, at møder og konferencer er verdens stærkeste kommunikation – og derfor er med til at skabe så megen forandring, fornyelse og forbedring, at vi brænder for at gøre møder og konferencer bedre. Derfor har vi skabt en slags univers for mødeplanlæggere og mødesteder i hele landet.
Ulla Vennervald Nielsen, Executive Assistant hos RPC Superfos og formand for IMA Denmark:
Tre ting gjorde mødet til en succes
Et af mine mest succesfulde møder blev afholdt i Kroatien i 2017 i forbindelse med vores moderselskabs årlige management konference med 320 deltagere fra hele verden.
Der var tre årsager til, at konferencen blev så stor en succes:
1: Vi benyttede event management systemet ”Lyyti” både før, under og efter mødet. Agenda, links, praktik, deltagerliste med fotos, individuelle programmer, transfer – alt var lagt ind, og deltagerne var online hele ugen.
2: Hotelfaciliteterne på Hotel Valamar Lacroma i Dubrovnik og den afsluttende middag på det nærliggende Hotel Valamar President var en stor oplevelse for alle. Vi spiste middag på en udendørs terrasse med udsigt over Ægæerhavet.
3: Vi arbejdede sammen med et lokalt Team Building Bureau, som jeg havde mødt i god tid forinden for at sikre mig, at de kunne magte opgaven. Deltagerne var delt op i grupper, som sammen skulle løse opgaver og tage sjove fotos. Blandt andet skulle hver gruppe besøge en privat familie og tage et foto af situationen.
En institution i form af et fagligt mødested, hvor man både kan søge på muligheder og blive inspireret til at skabe målrettede møder.
Og det må gerne være underholdende, bare der er en ide med det,” siger direktør hos Kursuslex, Christian Guldager.
Kursuslex sætter fokus på ”Mennesket vs. teknikken” på en stor messe til november i Messe C, Fredericia. Og der stilles skarpt på bæredygtighed til marts ved den årlige Nordic Meetings & Events messe i Forum.
Til daglig kan mødeplanlæggere holde sig orienteret gennem digitale søgeværktøjer, håndbøger (foto), magasiner, faglige ekskursioner og MødeMekkaer. Det hele har til formål at udbrede viden og medvirke til udvikling af møder i Norden og trække flere udenlandske møder til Danmark.
Målrettede møder kræver research
Ulla Vennervald Nielsen og Ann Birk Østergaard er begge med i netværket IMA – International Management Assistents. Netværket er aktivt i 25 lande og har sin egen organisation i Danmark. Målet er at fremme både personlig og faglig udvikling. IMA er partner hos Kursuslex. Også her er der stor fokus på at skabe målrettede møder.
Mød Skandinaviens største hotelejere
Hvem kan ikke lære noget af de største og mest indtjenende hoteller i Skandinavien? Mød lederne – og alle de andre – tirsdag den 1. oktober på OptiMeet 2019. Det er tredje gang denne landsdækkende konference for ledere på møde- og konferencesteder afholdes. Kursuslex står bag arrangementet, som i år finder sted på Clarion Hotel Copenhagen Airport.
Executive Assistant Ann Birk Østergaard, Danske Spil: Sport og ansvarlighed giver sjove oplevelser
I Danske Spil er vi meget glade for sport og får det ofte lagt ind i daglange møder eller seminarer, hvor vi har f.eks. mountainbike, yoga, en løbetur eller en gåtur. Ved dagsmøder lægger jeg også gerne et kreativt eller aktivt indslag ind.
Danske Spil har som hovedformål at give tilbage til samfundet. Enten via gevinster eller gennem ”Udlodningsmidlerne”, som går til idræt eller kulturelle formål. Til flere af vores events har vi f.eks. booket utraditionel mad gennem aktiveringsprojektet ”Ishtar”, hvor mellemøstlige kvinder laver arabisk buffet til catering. Projektet er drevet af frivillige og overskuddet går til sociale formål på Nørrebro.
Til julefrokosten et år på Danske Spil pakkede de ansatte julegaver ind til ”Projekt Hjemløs”, og vi indsamlede vintertøj til de hjemløse. Vi har også været glade for at have Fangekoret fra Vridsløse Statsfængsel ude for at underholde. Pengene går blandt andet til ”Café Exit”, som har fokus på at hjælpe kriminelle med at komme videre i livet.
OptiMeet 2019 er en genial anledning til at måle aktuelle strategier, udfordringer og tanker op imod dagens indlæg om branding, nye mødekoncepter, teknologi, hotelledelse og tendenser lige nu. Fortalt af dem, der er længst fremme på både vækst og indtjening. Rigtig mange vil gerne lytte til at par gode råd fra Skandinaviens største hotel-guru, Petter Stordalen. Han fortæller bl.a., hvordan Nordic Choice Hotels anvender begrebet multibranding i sin verdensomspændende markedsføring.
Heldagskonferencen er skabt til ledere og mellemledere på konferencecentre og mødesteder – og målet er at bidrage til at skabe endnu bedre produkter og større indtjening.
Hvor svært kan det være?
I alt ni kompetente fagfolk går på scenen i løbet af dagen. Herunder også Peter Haaber, CEO og stifter af Zleep Hotels, som viser, hvordan man prioriterer et serviceniveau, der gør gæsterne både glade og tilfredse – og samtidig skaber et godt økonomisk resultat. Dagen afsluttes med netværk.
For yderligere information:
Direktør, Christian Guldager,
Kursuslex: Tlf. 38 14 60 44 / Mobil: 40 20 63 38 /
cg@kursuslex.dk
Se programmet og læs mere om OptiMeet: