Mange virksomheder tænker stadig i besparelser, når de outsourcer. Det er også relevant,
men i dag er mange nået videre og har fået øjnene op for andre værdier af samarbejdet med specialister.
De optimeringer og besparelser mange virksomheder er gået efter gennem outsourcing er ved at være opnået, så i dag er der andre værdier, der spiller ind, når man outsourcer dele af virksomhedens aktiviteter.
Tidligere lagde virksomhederne ikke i så høj grad kerneaktiviteter ud, men i dag har man også fokus på værdien af den del af outsourcing.
I dag ved mange altså, at outsourcing kan løse mere komplekse udfordringer i organisationen
”I vores seneste globale outsourcinganalyse, hvor vi har spurgt ledere i hele verden om deres observationer og erfaringer,siger 47 procent, at de også benytter outsourcing-partnere til at levere ’capability’ – kompetence og evne til at levere. I dag ved mange altså, at outsourcing kan løse mere komplekse udfordringer i organisationen,” siger Dorthe Keilberg, partner hos Deloitte Consulting og tilføjer, at i mange tilfælde handler det om, at virksomheden ikke har evnen eller resurserne til at opbygge nye enheder eller kompetenceområder hurtigt nok.
Et eksempel kunne være en træningsenhed i HR, hvor man gennem outsourcing kan bygge en lomme af kompetence, som man mangler.
Vanskeligt at overskue udviklingenpå it-området
Det er meget forskelligt, hvilke dele af virksomheden, man har behov for at outsource. Ifølge Dorthe Keilberg er der ikke noget nyt i at outsource rengøring og andre praktiske dele, men også i den lidt mere avancerede ende med produktudvikling, er der mange større globale virksomheder, som har overladt denne del til en partner.
De kommer med de skøre ideer, som så sorteres og udvælges, hvorefter de bedste benyttes af virksomheden.
”Der, hvor vi ser et potentiale inden for innovation i outsourcing, er eksempelvis på it-området, hvor virksomhederne kan have vanskeligt ved selv at komme op i det gear, som udviklingen kører i. Det gælder automatisering, robotics (avanceret administrativ robotsoftware) og analytics, hvor udviklingen simpelthen går så stærkt, at man skal have specialiserede ressourcer for at være med. Udviklingen kommer til at påvirke en stor del af vores arbejdsmarked fremover, så det er med at være opmærksom på udviklingen. Vores globale undersøgelse viser, at kun omkring 35 procent af de adspurgte måler innovationsværdien af deres outsourcing, og endnu færre har gjort innovation til en del af kontrakten med outsourcing-leverandøren,” fortæller hun.
Gør forventninger til outsourcing klare
Det handler blandt andet om, hvordan man griber kontraktgrundlaget an. Dorthe Keilberg peger på, at en af udfordringerne er, at virksomheden bør gøre sig klart, hvad de forventer af innovation, når de outsourcer.
”Det kan eksempelvis være med klausuler, der forpligter leverandøren til at komme med forslag til effektivitetsforbedringer. For eksempel gennem udnyttelse af robotics, hvilket langt fra altid sker i dag. Leverandøren skal have et incitament til at innovere, således at virksomheden betaler for de effektivitetsforbedringer, der skabes. Hermed kan leverandøren eksempelvis tjene penge ved at udvikle processerne,” siger hun, men påpeger, at i denne slags aftaler er det meget væsentligt, at virksomheden sikrer sig rettighederne til den software, som udvikles, således at man kan flytte opgaven til en anden leverandør, hvis det bliver aktuelt – ellers er man bundet til leverandøren.
Her er det afgørende, at man tænker ud over den traditionelle ’time & material’- baserede kontrakt, hvor der kun er taget højde for timeforbruget og leverancen af ydelser.
Vores globale undersøgelse viser, at kun omkring 35 procent af de adspurgte måler innovationsværdien af deres outsourcing, og endnu færre har gjort innovation til en del af kontrakten med outsourcing-leverandøren
Læg byrden på andre skuldre
Når det gælder it, er der flere risici, som gør sig gældende, når man er en virksomhed, der også handler på udenlandske markeder. Der er både en nærværende cyberrisiko, som skal håndteres, men også på compliance-delen er der mange forhold at tage stilling til.
”Der er meget lovgivning, som skal overholdes i både EU og på markeder i resten af verden. Der kommer løbende nye regler, og her er en af løsningerne at delegere ansvaret i kontrakten med leverandøren. Det er yderst vanskeligt at skulle overskue krav fra hele verden, og med den rette kontrakt er det andre, som løfter den byrde,” forklarer Dorthe Keilberg.
Motivations to outsource
Cost cutting tool
Enables focus on core business functions
Solves capability issues
Enhances service quality
Critical to the business needs
Access to intellectual capital
Manages business environments
Drives broader transformational changeKilde: Global Outsourcing Survey 2016, Deloitte.