Af Kåre Peitersen
Foråret er højsæson i urbranchen. Det er her, de to store messer i Geneve og Basel ligger, hvor langt de fleste af årets nyheder præsenteres for forhandlere, presse og nysgerrige.
Jeg var selv med på begge messer, og der var mange spændende tendenser – en del af dem kan du læse om her i magasinet.
Selvom det går godt i den eksklusive del af urbranchen – den samlede omsætning for de schweiziske urmærker voksede sidste år til svimlende 143 milliarder danske kroner – så er der grøde i denne ellers så konservative verden.
Flere mærker er usikre på, hvilken vej, de skal gå fremover. Det eksemplificeres bedst ved den mægtige Swatch Group (verdens største urproducent, der står bag bl.a. Swatch, Longines og ikke mindst Omega), der i år havde valgt at trække sig helt fra Baselworld, der ellers traditionelt set er verdens største og vigtigste messe. Og de var ikke alene.
Faktisk var antallet af udstillere næsten halveret i forhold til for blot tre år siden, hvilket betød, at der bogstaveligt talt var god plads i de store haller i Basels centrum.
Nu venter ur- og smykkeverdenen i spænding på, hvordan tilmeldingen til næste års messer bliver.
I et forsøg på at gøre sig selv mere attraktive, har SIHH i Geneve og Baselworld næste år koordineret deres shows, så de ligger i forlængelse af hinanden i slutningen af april og starten af maj. Samtidig har man åbnet mere op for publikum, så messerne også kan blive et udflugtsmål for alle ur- og smykkeinteresserede.
God læselyst – og husk, at denne udgivelse blot er en forsmag på vores store magasin Watches & Jewellery, der udkommer med Berlingske i september.
Læs hele udgivelsen i sin helhed elektronisk: