For den schweiziske urforhandler Bucherer er den blå farve noget særligt, fordi den symboliserer søen ved hovedsædet i Luzern. Nu har man med stor succes udbredt farven via sine Blue Editions-ure, der bliver til via unikke samarbejder med urmærker som Tudor,
Longines og Chopard.
Man kan selvfølgelig ikke tage patent på en farve, men de mange forskellige nuancer af blå er alligevel blevet ensbetydende med urforhandleren Bucherer siden starten af 2017, hvor deres første Blue Editions-ure så dagens lys.
Blue Editions er en række blå særudgaver af populære modeller fra førende schweiziske urmærker som Tudor, Longines, Chopard, Rado, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Jaeger LeCoultre og IWC.
Lige præcis den blå farve er inspireret af Luzern-søen, hvor Bucherer stadig ligger, men Blue Editions som sådan er især et symbol på den tætte forbindelse mellem Bucherer og de store schweiziske urmærker – som man har arbejdet sammen med i generationer.
Europas største urforhandler
Bucherers historie er nemlig lige så lang, som de fleste af mærkerne selv. Huset blev grundlagt i 1888, da købmanden og iværksætteren Carl-Friedrich Bucherer og hustruen Luise åbnede deres første ur- og smykkeforretning i Luzern.
Familievirksomheden voksede støt gennem de følgende hundrede år, og i nyere tid har en række opkøb forvandlet Bucherer til en af verdens allerstørste ur- og smykkeforhandlere med et omfattende udvalg i 100 butikker over hele verden – bl.a. Danmarks største urforretning i ILLUM i København. Og det er kun i disse butikker, du kan købe de særlige Blue Editions.
“I øjeblikket samarbejder vi med 16 urmærker om Blue Editions, men det har været en stor succes, så flere er på vej. De mest populære er foreløbigt Tudor, Longines og Chopard, men her i foråret lanceres yderligere et par spændende modeller, som vi forventer os meget af”, siger Claire Hansted, der er administrerende direktør for den danske afdeling af Bucherer.
Parløb med Rolex siden 1928
Bucherer er i øvrigt verdens ubetinget største forhandler af Rolex, hvilket skyldes et helt særligt bånd mellem de to virksomheder. Det strækker sig tilbage til 1924, hvor Hans Wilsdorf gik og puslede med ideen om at grundlagde sit eget urmærke med ure i høj kvalitet.
Hans gode ven var Ernst Bucherer, søn af Bucherers grundlæggere. For at hjælpe sin ven promoverede han Wilsdorfs ure i butikken, allerede inden de var sat i produktion.
Og da Hans Wilsdorf så i 1928 grundlagde Rolex, fortsatte Bucherer med at bakke op. I dag ledes Bucherer af 3. generation, den 82-årige Jörg G. Bucherer – der i sine unge dage såmænd var elev hos netop Hans Wilsdorf.
Til trods for denne særlige forbindelse er der endnu ikke kommet en Rolex Blue Edition, men søstermærket Tudor lancerede sidste år deres Black Bay Bronze Blue Edition, og den model er blevet revet væk, så der nu er venteliste. Og hvem ved, måske en dag Rolex også kommer med en Blue Edition – så bliver der helt sikkert også run på den model.
Indtil da kan du se de fleste andre
Blue Editions hos Bucherer i ILLUM i København.
www.bucherer.com